søndag 28. september 2014

Bonsai

Siste nummer av Hagetidende har en artikkel om bonsai, og da kom jeg plutselig på at jeg har meldt meg på bonsaikurs neste lørdag. Det var jo ikke før i oktober, og jeg var ikke helt klar over at det faktisk var så raskt, så takk og lov for artikkelen!

Jeg har vært helt bergtatt av bonsai siden jeg var på studietur til Praha i det herrens år 1987. Der skulle jeg finne en kunstutstilling av den lille muldvarpens skaper, men i tillegg fant jeg en utrolig fin bonsai-utstilling, helt på slump. For et par år siden oppdaget jeg muligheten for å lage bonsai av chili, men de fikk spinnmidd og reisepass... Prøver nok på nytt med årets chilier, tenker at Bolivian Rainbow vil være et naturlig "offer". Den er jo bare ubeskrivelig vakker, og uspiselig sterk, og dessuten har den ganske små frukter. Spørs om jeg får til et like praktfullt eksemplar som på bildet, men det er jo lov å leke!

Når jeg nå skulle google litt om bonsai, så oppdaget jeg en japansk kunstform til - og den hadde jeg ikke hørt om i det hele tatt? Suiseki, kunsten å se på steiner. Det må da være en hobby med store muligheter her i vårt steinrike land?

1 kommentar: