Viser innlegg med etiketten frø. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten frø. Vis alle innlegg

søndag 8. november 2015

Freesia laxa

Jeg skrev om freesia laxa i et par poster i 2013, både at jeg sådde den og at jeg gav den opp. Synes jo jeg gav den lovlig lite tid, men dette viste seg å bare være begynnelsen av historien likevel...
Pottene jeg gav opp ble brukt til å så noe annet i, som antakelig heller ikke ble noen stor stor suksess. I alle fall oppdaget jeg etterhvert et par potter med et bredt "gressblad" i, og etter litt tid fant jeg ut at jeg skulle putte dem i samme potte. Muligens når alle pottene skulle tømmes på høsten. Jeg må ha hatt en mistanke om at det var freesia, i alle fall satte jeg potta inn. Den har stått sammen med pelliser i en nogenlunde kjølig vinduskarm, og fått litt vann i ny og ne. en ny beskrivelse her. I den sørafrikanske posten kan man lese om Freesia laxa subsp. azurea, med blå blomster, og en hvit variant med røde flekker som heter "Joan Evans". Det spørs om ikke disse også må prøves!

Den ønsker i utgangspunktet å stå i veldrenert, gjerne sandholdig jord, og kan overleve vinteren så langt nord som England med litt vinterdekke.

lørdag 7. november 2015

Anchocha , oppsummering

I en tidligere bloggpost var jeg litt halvfornøyd med achocha, og derfor synes jeg det er på sin plass å komme med en ekstra oppdatering. Jeg begynte etterhvert å bruke den omtrent som squash, som et tillegg i gryter og slikt. Den smaker ikke så mye, men er en helt grei "fyllgrønnsak". Dessuten synes jeg det er positivt at den vokser så hemningsløst, og at den krever lite dyrkningsflate. Jeg vil tro én potte kan dekke en "halv balkong".Den kunne i alle fall godt hatt noe mer enn et pyramideklatrestativ hos meg! Den satte frukt til langt ut i oktober, og da jeg til slutt tok den ned, var det mest for å redde potta fra frosten. Inni bladmassen var det da flere frukter med modne frø, og de har jeg selvfølgelig samlet på. Men jeg har sett på nett at det finnes andre og større varianter, så det spørs om ikke jeg må teste dem også! Realseeds (advarsel; kjøkkenhagepornoside) har en spennende som heter Giant Bolivian et stykke ned på agurk-siden sin, og jeg vil tro at det er de større variantene som er best å stuffe.

søndag 19. januar 2014

Bare det mest nødvendige, og ikke så mange tomater... ;-)

Bestilling sendt til Impecta i dag:

Pent innenfor tollgrensa - med ca kr. 3,50 i margin. :-)
Lot være å bestille knölvial, og angrer allerede, selv om den altså kostet 42 kroner eller der omkring. 

Ellers har vi så det holder, egentlig. To slags agurk, bifftomat, gul tomat, diverse gresskarvarianter, 6 typer chili, 2 slags sukkererter, noen blomstererter, blomkarse av ulike slag og veldig mye mer. 

Men vi får nå se om vi klarer å holde oss til denne ene bestillingen. Våren er jo ennå ung?

søndag 31. mars 2013

Pottemangel allerede? Litt flere frø i jord. Leselyst.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette har gått til? Eller, hvis jeg tenker meg litt om, skjønner jeg vel forsåvidt det: Jeg har brukt ganske mange store potter til vintersåing. Derfor står jeg nå med et tvilsomt utvalg av mellomstore potter til chilienes første ompotting. Dessuten var jeg så snill å gi fra meg noe MED potteskjulere i fjor, og nå håper jeg inderlig Plantasjen fremdeles har samme slaget i assorterte størrelser.

I dag har følgende gått rett ut under plast: Pionvalmue, reseda, gilia, ringblomst og et par jeg ikke husker i farten. En Bolivian rainbow-chili fikk nytt hjem i går, og tre andre fikk hver sin potte i dag. Fløyelsrød pellis har bitt "slaktet" til avlegging, og planlegges å pryde bodveggen i år som i fjor og forfjor.
Noen tagetesfrø fikk bo inne - disse har jeg tatt med meg fra Gud-vet-hvor, og kanskje i forfjor. Litt spent på spireprosenten der...
Månedslavatera fra 2011 har utmerket spireprosent, forøvrig. Spørs om ikke jeg bør prikle litt, hvor tett kan disse stå?

Påska flyter forøvrig av gårde i deilig, rolig tempo, med litt rusleturer, kaffe på stranda - dagens friskeste innslag..., lesing, og litt husarbeid ellers. Vi spiller kort med Vesla, hun er et råskinn på 500, som her i huset gjerne forkortes til 250. Det pleier å gi ca tre runder, og holder for både liten og stor.

Litteraturen er like "lite litterær" som vanlig: Fra triggerord til hashtag, (fag - skal på kurs. Høyst lesverdig, btw.), og En reise i vannets fremtid (kos - skjønt den er nærmest en grøsser, men i alle fall ikke jobb-relatert for meg. Kjempespennende og tankevekkende.)

torsdag 28. mars 2013

Nooo livnar det i luuuundeeen...!

Og det er SÅÅ deilig!
Har tatt påskeferie med bare litt pliktlesing på bordet - og det er forsåvidt interessant lesning som jeg skal på kurs i om en ukes tid.

Plantestativet har kommet opp, og et par nye frøslag har kommet i jord:
Zinnia elegans, prøves for første gang. Det er frøken Rooosa som må ha disse.
Cosmos, de kan vi jo ikke være uten.
Epleagurk, har en ide om at det som ikke finnes i grønnsaksdiskene må testes ut.
Salatipomoea. Spent på denne. Håper den blir veldig forskjellig fra alle de vakre, giftige ipomoeaene, de har jeg ikke tenkt å så før om et par uker. Har rødlilla, blålilla og stripete.

Så har jeg vært på Kulien gartneri og hygget meg. Der hadde de et grønt teppe av stiklinger, som gjorde gubben litt skuffet, mens jeg leste etiketter og prioriterte hardt i flere runder...
Fuchsia: Dollar princess og rosa Beacon
Lys rosa verbena
Div. surfinia og million bells
Lilla hengeløvemunn
Rooosa flittiglise, gjett til hvem...
Frø til portulakk

Og så ble det med en Clerodendrum ugandense - ubegripelig blå og vakker som den er, og en jasmin. Jeg trodde den siste var en annen, "ett-eller-annet-"jasminoides, men etter litt googling er jeg enig med meg selv om at det er jasmin. Den dufter såpass at jeg tror jeg må fjerne blomstene fram til den kan ut! Lurer på om de to kan trives i samme store potte med smijernsklatrestativ over? Jeg innbiller meg at de blir store?

Det er fabelaktig vær ute, men snøen ligger tykk i hagen, så det blir nok en del rusleturer og bodrydding i løpet av påska. Akter ikke å fjerne meg langt fra solveggen på verandaen! Nyyyte!

onsdag 20. mars 2013

Nye frø i jord i går

Jeg holder meg i det matnyttige hjørnet:
Sitrontagetes (kanskje, fant dem i lomma og hadde sitron- og lakris. Likte ikke lakristagetesen, så jeg håper dette er sitron...)
Hablitzia - veldig glad for å finne en ekstra av denne. Gav bort den jeg hadde lagt av til meg selv da jeg fikk for få til de som spurte fra Hablitzia-gruppa på Face.
Rød basilikum
Broccolo Romanesco natalino
Flerfarget blomkål - håper det er tidlig nok, i fjor ble det pent og lilla, men ingen hoder.

I dag er trommesettet stablet bort fra stua til en krok på gutterommet. Om innbruddstyver går den veien, blir det en original alarm! :-)
Med litt flaks har jeg overlys-stativet klart i kveld, ellers blir det til helga. Atten trangbodde chili lengter etter potte for seg selv! Og cosmos har jeg ikke sådd enda, så det er også et godt stykke opp på lista. Og ipomoea, men den kan vente litt.

søndag 3. mars 2013

Sol ute, sol inne, åpne bed og en meter med snø

Det er skiftende forhold i hagen akkurat nå, og ett eneste bed har blitt kvitt all snø og ble ryddet i dag. Det er  mindre enn en halv kvadratmeter stort, men noe så deilig som å ligge der og klippe av gamle helleborusblader og telle nikkende snøklokker (tolv åpne, foreløpig)! O lykke!

Men mye vil ha mer, og etter litt nødvendig opprenskning på verandaen med påfølgende pottevask, har jeg faktisk fått sådd litt. Mulig det er sent å så stauder nå, de skulle vel helst godgjort seg under snøen, men de fleste kom med frøboksen for et par uker siden.
Meconopsis betonicifolia Burgundy - denne MÅTTE Vesle Spire ha. OG helst de 28 andre valmuesøstrene vi googlet også.
Ramsløk
Sanguisorba officinalis
Allium cernuum (gledelig gjensyn med en bortstukket pose!)
Nikkeløk fra 2008 - som jeg mistenker kan være prærieløk, de også. For jeg kan ikke huske å ha hatt nikkeløk så tidlig. Mener det er sådd noen i fjor eller forfjor, men det kan jo være fra samme gamle posen. Sukk.
Riddersporer - blå med hvitt i, HÅPER jeg!


mandag 18. februar 2013

Frøboksen på besøk :-)

I går kom Boksen i postkassa, og niåringen kom stormende inn med den. Så stormende at hun snublet ned utenfor trappa, og måtte være rolig resten av dagen, med tidenes blåmerke på skinnleggen, stakkars. Men tårene ble tørket, og Ipaden funnet fram, og så fikk jeg lov å grovsortere mens hun stavet og googlet.
Leeenge, holdt vi på. Det ble mange flere "nydelige blomster" enn mor hadde sett for seg - mor driver jo nyttehage i hodet sitt. Det er niåringen som er esteten i huset. Og i år kan det bli svært fargerikt! Hun har en glad smak!

Men etter en stund måtte vi finne på noe annet rolig, og da kom det store legosettet hun kjøpte i sommer fram. Til langt på kveld. Og i morges.

Først da hun dro til en venninne i formiddag, rakk jeg å sette meg til med frøene igjen. Noen poser ble splittet, noen finlest og lagt tilbake i boksen - to vintres venting før man kan forvente spiring er ikke noe for meg... En av pakkene som jeg listet tilbake, var Erigeron speciosus. Den var først akseptert fordi jeg trodde den gav høstmat til insektene, men viste seg å skulle blomstre i juli-august. Da har vi jo så mye annet, tenkte jeg.
Men det første hun spør om da jeg tilstod at jeg hadde puttet noe tilbake, var: Ikke de blå eller lilla bustehodene med gult i midten, vel? Heldigvis visste jeg ca hvor i frøboksen jeg la den, så nå er en porsjon tatt opp til eget bruk... ;-)
Så fulgte en ny runde i min egen frøboks, man skal jo legge noe OPPI også! Boksen forlater huset i morgen, og jeg vil tro vekta er i alle fall like god som før. Men herfra ble det mest grøntfor, da.

I tillegg har jeg levert en relativt nøktern bestilling hos Grønnsaksgruppa. Og satt en del frø i vann. Lurer på hvor jeg skal ha alt sammen?

søndag 10. februar 2013

Dagens sådd - og litt stiklet

Mens snøen laver ned, har jeg hatt morsdagsfest med frø, og nå har jeg sådd:
Rød salatløk, for n'te gang. Håper at jeg har sådd tidlig nok nå?! Det har ikke blitt store avlingen tidligere, for å si det pent!
Basilikum, Mammoth. Aner meg at dette er den storbladete salatbasilikumvarianten? I så fall må jeg så "normal" basilikum ASAP, det var ikke særlig mye smak i den storbladete. Men fin i salater, jo da.
Rucola. Håper å få litt tidlig grønt her inne.
Sitrongress. Er hjertelig allergisk mot sitrus, og skrekkelig glad i smaken av sitrus, så i år har jeg tenkt å forske på om jeg tåler andre sitronsmaker bedre. Sitronmelisse har jeg allerede i hagen, og nå håper jeg å få spiring på denne. Frøene er forresten fra frøbanken hos OmIgjen, tusen takk!

To pelliser fikk første topping - denene håper jeg er den mørke, røde. Den andre er Frank Headly, hvitbroket.
Ellers har Jalastar-chilien fått tre spirer, og lov til å flytte opp i stua.

fredag 8. februar 2013

Til min kjære

OK, vi feirer ikke Valentine. Det er vi enige om. 


torsdag 3. januar 2013

Frøkatalogene - vårens vakreste eventyr

I går var den i postkassa, den deilig tykke katalogen fra Impecta. Og i dag, mens jeg ventet og ventet på kundetelefonen til Telenor, fikk jeg bladd gjennom hele. (Men kom ikke fram til Telenor, der tror jeg noen har hatt en kjip dag på jobben...)

Og det er jo nå, mens vinden uler om hushjørnene og alle stavrer rundt på glatta og er lykkelige for i det hele tatt å ha noe som ser ut som en vårdag (- til du stikker nesa ut døra), det er nå det trengs eventyr.

Eventyr om 3-5 meter lange gresskarranker, eventyr om overvillige sommerblomster i spenstige farger, og om okra og sitron og alt det andre eksotiske som trives på lune verandaer. Det var jo lunt de få gangene vi hælte å sitte ute i fjor?

Det blir godnatteventyr på meg i kveld. Etter at jeg har lest Narnia for snuppelure.
Jeg skal "selvfølgelig ikke bestille noe", for sant og si har jeg frø nok til bed på et par fotballbaners størrelse. Men drømme, dét skal jeg...

søndag 30. desember 2012

Brokkoli i fin form

I dag har jeg sett til Early white sprouting broccoli ute på verandaen. De står i to store sinkpotter fra Biltema og strutter. Nydelig, søt smak. Måtte jo prøve...
Og hvorfor var man i det hele tatt på verandaen? Jo, fordi min kjære, 3 år gamle basilikum omsider ble stedt til hvile, sammen med avleggeren dens fra i fjor, en rosmarin, en pellis som ikke likte å komme inn, og "fin blomst" (som er en überskjønn hibisk-aktig sak, HÅPER jeg har mer frø av den!).
Trist med basilikumen, den var så stor at vi lagde pesto til hele familien bare ved å stusse den. Men jeg har frø! Kanskje ikke fra akkurat den, men ganske sikker på at det finnes basilikumfrø i dypet av frøkassa et sted. Resten går mer i kategorien "ledig plass, nye muligheter"!

Neste gang jeg våger meg ut, skal det beskjæres drue. Om jeg ikke bare bestemmer at den er så dekorativ at den får lov å slynge seg rundt verandarekkverket i fri dressur? 

lørdag 29. desember 2012

Hjemmealenefest for mor og frøkassa! :-D

Oh, lykke! Min elskede har fremdeles noen timer kjøring foran seg, stakkar, snuppa kommer neppe hjem før hun må, guttungen har overnattet borte, og her er jeg:
Kaffe, internett, en flyttekasse med frø i tvilsomt system...

Første punkt er spørsmålet om ertene. De jeg fant til tørk på en skål mellom fryseren og veggen da jeg juleryddet kjøkkenet. Matucana blomsterert eller Carouby de Maussane sukkerert? Til alt hell var det en haug med navnepinner øverst i kassa, og der er det en ganske utvisket, men fremdeles lesbar pinne med ordet Carouby på. Fant frøpose med Carouby også, så da satser jeg på at det er matnyttig. Fin til stir-fry og salat, står det. Har dyrket litt blomstererter fordi det er mammas favoritt, og har hatt alvorlige planer om å skaffe Matucana pga duften, men trodde egentlig ikke jeg hadde fått ut fingeren til det. Finner ikke noe fornuftig om Matucana her på bloggen, bare kanskje'er.

Hvor giftig er eventuelt blomstererter, tro?  Belgene var ikke hårete, så jeg nærmer meg sikker på sukkerert. Men skal få en eller annen til å sikre det, skal ikke ha lathyrisme her!

Så har vi den kjekke posen med påskriften "Ridderspore? evt. Kirgisløk?" Her tror jeg det enkleste er å sette en spireprøve. Det er frø nok, for å si det slik. Ser det ut som og lukter løk, er det nok løk. Riddersporer vil ha to frøblad. Posen er ikke ny, og har irritert meg en stund, så nå vil jeg ha den av veien.

Jeg har en egen bytte-eske i kassa mi. Da jeg nettopp åpnet den, fikk jeg lett panikk. For det første har jeg glemt å sende frø til ei venninne. For det andre har jeg glemt Stephen og grønnsaksklubb-rapportering. For det tredje fant jeg en pose hablitziafrø, og det VET jeg at jeg lovte bort den siste av. Nå sitter kanskje en eller annen og har ikke fått frøene? Har jeg sendt "de tre andre frøpakkene du bad om, men ikke Hablitzia" til deg, så si i fra! Uff, dette var pinlig. Nå må jeg jobbe litt seriøst her! Mer kaffe!

tirsdag 20. november 2012

I frø



Siste året har jeg vært med i Planteklubben for Grønnsaker / Norwegian Seed Savers.  Jeg er ikke spesielt god på grønnsaker, men litt over middels hekta på frø, må jeg vel bare innrømme. Jeg samler dem omtrent som andre samler på glansbilder...
Siden høsten ikke ble helt som planlagt (når man innbiller seg at helse kan planlegges???) har frøene egentlig vært eneste hagerelaterte oppgave jeg har prioritert. For når man har satt opp at man kan sende folk frø, så forplikter det jo. Og her om dagen ble jeg litt betuttet, for den siste som bad om frø, hadde jeg ikke nok til! Jeg har gått tom for prærieløk! Jeg som er så glad i nettopp denne vakre løken, og benytter enhver anledning til å promotere den. Og plukke frø... Hun fikk noen andre frø til trøst, da - selv om jeg ikke aner om pluss-frøene vil falle i smak. Men med litt flaks er det kanskje andre frøsamlere rundt henne, og da kan hun jo bytte dem bort igjen med noe hun har mer lyst på.

Ellers er jeg godt fornøyd med at min kjære har sendt av gårde en egen frøbestilling, selv om det var litt rart å få frø i posten som ikke var til meg... 

lørdag 13. oktober 2012

Litt om senn

Det skjer ikke allverdens på noen front for tida, og i hagen er det tømming av potter med tilhørende pottevask som har øverste og eneste prioritering med denne utidige ryggen høsten presenterte meg for.

Vel, ikke helt - jeg plukker jo litt frø, og følte meg veldig rik da jeg og gubben fant spansk kjørvel-frø på Myren her om dagen. Etter intens innsats på husarbeidsfronten fant vi ut at vi fortjente lunsj i det fri sist jeg hadde fridag, og dermed pakket vi matpakker, ullteppe og soppkurv. Nå var ikke Myren gård et sted hvor det fosset av sopp - sant og si var det heller magert... Men landskapet under de store trærne er så utrolig deilig - og osteskivene smakte fantastisk sammen med utsikt til Blindleia og dykkende skarv i sola. Virkelig vitamininnsprøytning!

På hjemmebane blir det bra med frø på persillefronten, og jeg har høstet blomsterert (kanskje matucana - i alle fall noe tofarget) og blomkarse. OG - ikke å forglemme - hablitzia. Siden jeg er med i en egen Facebook-gruppe for Hablitzia tamnoides, føler jeg meg litt forpliktet til å få plukket frø på disse.
Jeg håper å få overvintret en georgineknoll fra en venninnes mor; en navnløs, rosa kaktusgeorgine - den har vært vakker og trofast selv i denne våte sommeren. Kan den bo i kjøleskapet? Papirpose med sand? Forslag mottas med takk! (Har ingen frostfri kjeller).

søndag 4. mars 2012

Frømodus og Plantasjen-tur

I går fikk jeg satt opp overlysstativet i stua. Det "mest nødvendige" kom i vann, og i dag har det kommet i jord.
Tomatene Green grape, Great White og den litt mer obskure "biff av noe slag".
Anisodontea, tvistebladløk og malabarspinat.
Nå har jeg akkurat oppdaget at jeg hadde en gul tomat også, så den får komme i jord i morgen, sammen med pipeløk og morbær.

Såjord var jeg helt tom for, og jordsekkene er plutselig under snø igjen, så jeg "måtte" finne meg et hagesenter.
Fikk rasket med meg nye pyntepotter til clivia-gjengen, men har ingen plastpotter i passe størrelse, arg! Diverse stiklinger fra i fjor bor i dem ute, oppdaget jeg. De kan ikke plantes ut før plassen deres har blitt noen hakk klarere.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle gå TOM for store plastpotter?!?!?!

Et par ekstra pyntepotter av et mønster jeg hadde fra før fikk også bli med hjem. Og litt annet småtteri. Jeg klarte å styre unna både frø, stiklinger og knoller, MÅ ha fokus på å få opp strukturelementer, skal bare så "det mest nødvendige" i år. Og ta stiklinger av "de viktigste" pellisene.
:-)
Og så har jeg vel strengt tatt frø nok til flere hager i flere år framover. Lurer for eksempel på hvor morbærtrærne skal få spre sine kroner? LOL!

torsdag 9. februar 2012

Frøboksrus

Frøboksen har vært innom, og er nå på vei videre ut i landet. Lettet for noen frø, tynget med noen nye. Veslemor og jeg brukte kvelden i går, mamma den bare MÅ vi ha...
Hun er så søt der hun faller for den ene blomsten etter den andre. Smaken vår er ganske forskjellig, min hang til rosa er ikke helt på nivå med hennes, og de fargesterke lupinene, vel,... men det er jo nitrogenbindende planter om ikke annet...
Valmuer i sarte farger - de var nydelige, og vi MÅTTE ha dem. Selv om jeg i årevis har valgt ildfarger fordi jeg føler de gir meg energi. Men så gir det meg jammen energi å se hennes begeistring også!

Samtidig nages jeg litt av tanken på om entusiasmen hennes er mest for å please meg. Jeg har sett tilsvarende hos et annet barn som jeg har kjent i mange år. Der har pappafigurene skiftet noen ganger, og barnet, nå nesten voksen, har skiftet interesser i takt med den nye helten.
Men vi gjør vel sånn, fordi vi er glad i folk. Jeg har etterhvert blitt ganske god på fotball etter utallige timer på sidelinja, og nå prøver jeg å holde ut i håndball-hallen også. Fordi jeg er glad i en utøver.

Frøboksen er forresten en god tankesorterer. Jeg har i årevis tenkt at rødkvann er en MåHa. Men når jeg satt der med frø tilgjengelig, og googlet spredning, eventuell matbruk og så videre, fikk den lov å dra videre. Det er jo en grunn til at den heter Gigas i navnet, og det er ikke fordi den er spesielt velegnet i små rekkehushager.
På samme måte sendte jeg av gårde noen gresskarfrø av de jeg har kjøpt, jeg har ikke plass til seks gresskarplanter av to ulike slag... Men håper jo det skal bli gresskaravling i år!

Men uansett om jeg har vært så nøktern jeg bare kan - allerede nå lurer jeg på hvor jeg skal ha alt mulig? Brakking av ugressskråninga tvinger seg fram, og kampen mot fagerfredløsen må intensiveres. Selv om jeg elsker å lage buketter av fagerfredløs for å live opp der det mangler litt "sol", så kan det bli for mye. Og så prøver jeg jo å vri fokus over på matplanter. Og altså valmuer, roser og lupiner... :-)

søndag 16. oktober 2011

Avsporinger

Før jeg startet med hagen denne helga, skrev jeg navnepinner til høstsådden. Flere poser frø skal ut og bli sådd nå for å starte tidligere når våren kommer. Jeg la posene og pinnene ved verandadøra.
Så skulle jeg bare...
...flytte baljene jeg skal så i - men da måtte jeg også flytte kanoen
...under kanoen var det div ugress, så der ble det et større stein-flytte-og-barkpåfyllings-prosjekt
... noen av stedene jeg tok stein fra, måtte jeg luke litt sånn i farten
o.s.v, o.s.v.
Vi har jobbet som helter, hele helga. De siste pellisene inn, hostaslappfisker fjernet, gress klippet, jordskokk tatt opp, ting som kan være ute m presenning flyttet til der kanoen lå, ryddet i boden, soldet nærmer seg ferdig (men snekring sliter på armene, så det tar sin tid)
Til og med kaffe på verandaen i deilig sol har vi fått tid til!
...
Men frøene, de ligger ved verandadøra...

søndag 9. oktober 2011

Skumle fristelser fra Impecta

Og vips var det sendt en bestilling...

9692 Solanum lycopersicum 'Oxheart' 16.15 1 16.15


9678 Solanum lycopersicum 'Great White' 29.36 1 29.36

9652 Cucurbita pepo 'Yellow Crookneck' 16.15 1 16.15

9657 Cucurbita maxima 'Blue Hubbard' 16.15 1 16.15

9730 Salsola komarovii 16.15 1 16.15

9806 Basella alba 16.15 1 16.15

10204 10 sorter för höstsådd 89.54
Den siste gleder jeg meg spesielt til!
Og som vanlig måtte jeg slette halvparten for å komme under tull(e)-grensa... Sukk.

tirsdag 5. april 2011

Segneferdig, men gir meg ikke

I dag har ungene også vært syke.
Man skal selvfølgelig ikke ønske seg slappe barn, men det er litt slitsomt når man ikke er helt i sync. Mor sov til 11.00. Da ringte kommunen og fortalte at nå kunne jeg komme til ett eller annet gamlehjem på Lund og hente Jonasmaska jeg søkte om i vinter. Jeg var godt fornøyd med at jeg klarte å ikke være spydig over saksbehandlingstid... Og det kommer vel en vinter til...

Så har vi daffet litt rundt og fått gjort litt lekser, og så kom posten, med FRØBOKS!
Har jo hanglet såpass at jeg ikke har opplyst om det til særlig mange (bare én, faktisk - og hun ble advart da jeg ble verre igjen...).
Så innimellom sløving og barn, har jeg bladd i frøposer til øyet ble stort og vått. Og googlet litt her og der. For den rabarbraen der, Glaskins Perpetual, var ikke det den med lite oksalsyre? (Jo, det var det! Men enda mer rabarbra? Trenger jeg det?)
Og clematis, hvordan sår man nå egentlig dem?
Er det for sent å så datura? (Ja i grunnen, og det finnes folk som ikke bruker den bare til pryd men også til livsfarlig fryd. Vil jeg egentlig ha den i hagen?)
Men nå må jeg sove, ikke b-menneske i dag, nei...