mandag 18. februar 2013

Frøboksen på besøk :-)

I går kom Boksen i postkassa, og niåringen kom stormende inn med den. Så stormende at hun snublet ned utenfor trappa, og måtte være rolig resten av dagen, med tidenes blåmerke på skinnleggen, stakkars. Men tårene ble tørket, og Ipaden funnet fram, og så fikk jeg lov å grovsortere mens hun stavet og googlet.
Leeenge, holdt vi på. Det ble mange flere "nydelige blomster" enn mor hadde sett for seg - mor driver jo nyttehage i hodet sitt. Det er niåringen som er esteten i huset. Og i år kan det bli svært fargerikt! Hun har en glad smak!

Men etter en stund måtte vi finne på noe annet rolig, og da kom det store legosettet hun kjøpte i sommer fram. Til langt på kveld. Og i morges.

Først da hun dro til en venninne i formiddag, rakk jeg å sette meg til med frøene igjen. Noen poser ble splittet, noen finlest og lagt tilbake i boksen - to vintres venting før man kan forvente spiring er ikke noe for meg... En av pakkene som jeg listet tilbake, var Erigeron speciosus. Den var først akseptert fordi jeg trodde den gav høstmat til insektene, men viste seg å skulle blomstre i juli-august. Da har vi jo så mye annet, tenkte jeg.
Men det første hun spør om da jeg tilstod at jeg hadde puttet noe tilbake, var: Ikke de blå eller lilla bustehodene med gult i midten, vel? Heldigvis visste jeg ca hvor i frøboksen jeg la den, så nå er en porsjon tatt opp til eget bruk... ;-)
Så fulgte en ny runde i min egen frøboks, man skal jo legge noe OPPI også! Boksen forlater huset i morgen, og jeg vil tro vekta er i alle fall like god som før. Men herfra ble det mest grøntfor, da.

I tillegg har jeg levert en relativt nøktern bestilling hos Grønnsaksgruppa. Og satt en del frø i vann. Lurer på hvor jeg skal ha alt sammen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar