fredag 1. februar 2013

Albondigas

Jeg er hekta på kjøttboller. Av alle slag. Da jeg bodde på Gran Canaria for "hundre år" siden, var det å besøke den lokale IKEA en valfart til Svenska Köttbullar (- ikke til møbler og dingser), og jeg var riktig skuffet da IKEA åpnet her i strøket og köttbullarna ikke virket like fantastiske rett ved Sabeltanns rike...

Men mens jeg bodde der syd, skjønte jeg at svenskene egentlig ikke hadde skjønt allverdens. For selv om man KAN jukse seg til köttbullarnas advanced edition "Albondigas" med tacokrydder og en pakke fra IKEAs frysedisk, har kjøkkenskriveren her i huset  (som egentlig bare skriver om natur, men stort sett tenker på mat døgnet rundt...) funnet en langt mer seriøs tilnærming: Nemlig via den spanske bloggen Mis ratos en la cocina. Her snakker vi ikke lenger om chili- og tacopulver drysset over de før nevnte frysevarer, men skikkelig grunnarbeid! Skal testes ut ved første anledning!!!
Ratos oversettes til anfall, moment, omgang, tidsrom, så "Mine kjøkkenraptuser" er kanskje en passe fornorsket tittel?
Gracias para el autor de ese blog. Me encanta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar