Viser innlegg med etiketten akeleier. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten akeleier. Vis alle innlegg

onsdag 5. august 2015

Akeleier

Det finnes annet enn matplanter i hagen. Ikke all verdens, men jeg er glad i blant annet akeleier. Dette er bilder av favorittene, tatt sånn i juni en gang, vil jeg tro. Første bildet er helt elendig uskarpt, til gjengjeld er det en av favorittvariantene mine. Har dessverre ikke navn på noen av dem.

søndag 25. mars 2012

Akeleiene mine

Jeg anser ikke meg selv for å være noen stor akeleiekjenner, men siden jeg har flere rundt meg som definitivt er i den kategorien, drypper det litt på meg også...
I dag har jeg ryddet i et bed der fire ulike slag hadde fått bo, og de sirlige etikettene var blitt noe pjuskete siden i fjor.
På de avskjedigede etikettene stod det:
Green apples
Rotstern
Strawberry Icecream
Blue star

Så har jeg fått frø som jeg fikk i jorda i dag, og på de pakkene stod det:
Green apples (helt fint med dobbelt opp av denne skjønnheten! Visste ikke at Amazon solgte frø, forresten?)
Nana Alba (og en hyggelig akeleiepost fra en annen hagegal i lenka!)
Nora Barlow mix
Blackcurrant ice (og i lenka sies det at den er en dvergtype, hurra!)

Og jammen fant jeg et trau med potter fra i fjor der det spirer som bare det. Men det var nok fra meg selv, for der var navnelappen simpelthen "akeleier". Kjenner jeg meg selv rett, har jeg tatt noen frøhoder fra en av de fire øverste - de står såpass tett at det kan jo bli riktig spennende.
Naboen fikk med seg en potte, hun var meget skeptisk til å la småpuslingene stå ute, og jeg skjønner hva hun mener. De ser jo så usannsynlig sarte ut som små.
Men de har nå trivdes alldeles utmerket under den gamle rosebusken i vinter, så jeg håper hun gjorde som jeg sa.
I morgen må jeg nok vanne dem litt, det er utrolig tørt her nå! En merkelig, bekymringsvekkende, men akk så deilig mars vi har hatt her i Sabeltanns Strøk.
:-)

søndag 26. februar 2012

Hagepusling

I dag har jeg fjernet løv og rask fra primulabedet ved biloppstillingsplassen. Alt for tidlig - hvert år. Jeg kan bare ikke dy meg, jeg MÅ fremskynde den lilla dynen som ligger der og venter!
Så har snuppa og jeg lett etter pottene med snøklokker vi begge trodde vi hadde fikset i fjor høst, men det var nok "bare" scilla i dem - fant dem igjen lett nedgravd i en av kompostbingene. Prøvde å lage en liten scillakurv med to av dem, men jorda ramlet av rundt, og løkene løsnet. Huff! Håper de overlever mishandlingen! Det er enda noen uker til de vil blomstre, så jeg krysser fingre for at de vil feste seg igjen! Men jeg venter med å flytte på resten, de får lage seg et tettere rotsystem først, stakkarne! Kanskje jeg rett og slett skal sette resten av dem i et av minidrivhusene?

Fant en stor potte snøklokker på verandaen, så det var nok der dét slaget havnet.

Ellers fant jeg ut at en av blåbærbuskene mine heter Northland. Den ved siden av er helt annerledes, men der har jeg mistet navnelappen. Har som mål å få oversikt over de ulike variantene i år. Det skal være fem ulike, to solide og tre pingler. De siste ble kjøpt som en billig trepakning på Bogrønt for noen år siden, men har ikke vært helt bra plassert.

Jeg har forøvrig vært rimelig tett i pappen og hengt opp fuglemateren på verandaen over den ene Habliziaen. Tror ikke jeg lar meg friste til å legge blader derfra i salaten med det første. Fysj! Men sikkert bra gjødsling.

Gressløk spirer bra, hvitløk titter opp. En flatbladet persille ser ut til å ha overvintret.

Akeleier har allerede bittesmå spirer i pottene, de ser så sarte ut og gir meg helt angst, men jeg vet jo egentlig at det vil gå bra. Sommerfuglbusk-stiklingene ser også ut til å ha berget så langt. De har også stått i kaldkomposten, og den må jeg få ryddet ut av nå som opprydningsarbeidet skal i gang. Satser på at det ikke blir sånn hemningsløst hard frost lenger nå? Akkurat de stiklingene står i store gode potter, da.

Ganske sikker på at det blir vår! Tralala!

lørdag 15. januar 2011

Drømmehaver revisited

Drømmehaver er et av mine favorittprogrammer på nett. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har eksplodert av det himla barneprogrammet med nesten samme navn, når jeg har trodd jeg skulle få sikle i fred og ro en hel halvtime til Claus Dalbys milde "ud-drysning" av blomsternavn på dansk.
Og så dukker det jo opp noen "må ha", da. Noen nye, og noen som bare har blitt glemt eller fortrengt.
Akeleien Black Barlow kommer jeg på hver gang jeg ser den. Man kan jo ikke leve uten, egentlig? Nattfiol står i gamle hager rundt om her, og den kommer jeg også på at jeg egentlig må ha, hver gang jeg ser den. Et nytt og hittil ukjent "must" er estisk slangehvitløk, Allium sativum var. ophioscorodon, utrolig kul greie! Ligner i grunnen litt på bendelløk, men med snabel?