Viser innlegg med etiketten oregano. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten oregano. Vis alle innlegg

søndag 8. november 2015

Høstet 2015

Planen var jo å legge ut alt vi høstet... Men det føles litt tullete å notere hvert eneste salatblad som tas inn fra verandaen, og høsten har ikke akkurat bydd på de mest hemningsløse avlinger, heller. Her er en liste med kommentarer på hva som har kommet i hus: Hageblåbær; vi har fire busker, og de har stortrivdes med den elendige sommeren. Bærene er store og søte, jeg tror de smaker mer enn de pleier. Rips; samme med den. To busker har gitt oss mye glede. To småbusker venter fremdeles på at jeg skal få ryddet en "ordentlig" plass til dem, de trenger noe mer enn bare ei potte. Salat; Outredgeous. Den har gått i stokk nå, men har gitt mye god salat i hele sommer. Den lagrer sørgelig dårlig, men bor til gjengjeld på verandaen, fem meter unna spisebordet. Resten av plantene har anlegg til blomster nå, og med litt flaks klarer jeg kanskje å få fram modne frø før vinteren kommer! Hvitløk; bare tre har overlevd, og de høstet jeg i dag. Diameteren er mindre enn en femkroning, og jeg har allerede bestilt setteløk fra proffene til neste år. Disse tror jeg kom fra bulbiller på stilkene til fjorårets avling, så det var kanskje litt overdrevent håpefullt å tro at de skulle gi fullvoksne løk? Men satte ca 20 stk., så tre er uansett en skuffelse. Etasjeløk; tror jeg har to slag, i alle fall er det veldig stor forskjell på størrelsen til toppløkene. Nå prøver jeg å bare få spist opp de små (når de har spirt igjen), for å satse videre på de store. Har også tatt opp noen av morløkene, og de ser omtrent ut som sjalott. Spent på smaken. Chili; de fikk noe kryp nesten hele gjengen, men starfish har produsert bra. Den var den siste som ble kastet ut av den gode varme stua, men er også den minst håndterlige planten siden den blir så stor. Jeg fikk en czecoslovacian black av en venninne, og den ser ut til å komme bra. Squash; tror vi har høstet to. Meldugg og dårlig vekst. Broccolo; gikk i stokk før vi fikk sukk for oss. Høster inn litt blader og koker - de er ikke så lett fordøyelige i rå tilstand, mener magen min. Gresk oregano; trives åpenbart godt i ampelen sin, og har blitt klippet ned tre ganger for tørking. Den er opprett og lav, så dekorasjonsmessig har den ikke så mye i en ampel å gjøre. Jordbær; veldig liten avling, jeg tror vi skal satse på nye planter til neste år. Markjordbær; de blir ikke spist, så nå har jeg begynt å luke dem bort... Rød hagemelde; trivdes godt, men vi syntes ikke den var videre god. Spent på om jeg har gjort en kjempetabbe ved å legge den i komposten, selv om den ikke var klar med frøene sine. Mulig vi skulle ha spist dem som spede spirer?

onsdag 20. august 2014

Litt av pottebeholdningen i hage og på veranda

Gresk oregano til venstre. Den har trivdes veldig godt med å ha det veldrenert, jeg har klippet den ned tre eller fire ganger! Veldig glad i den, den er mer aromatisk og skarpere enne bergmynten. Til høyre har det vært ministemor, men nå er det bare markjordbær som er igjen oppi der. Markjordbær er et av hagens mer sjarmerende ugress. En klematis har tatt tak og vil opp i kjettingen helt til høyre. Håper den rekker et par blomster oppe i den høyden, resten av klematisen har bestemt seg for å skjerme for kompostbingen. Det er jo sympatisk nok, men kan egentlig bare sees fra trampolina! :-)

 Noen av amplene under verandaen. Vi begynte med fem av de svarte bøttene til venstre, men det var oppriktig talt ganske idiotisk å ha salat et sted hvor man måtte ha gardintrapp for å høste! Så de står nå oppe på verandaen i stedet. Tanken var å holde dem unna snegl, og det har jo virket. Til gjengjeld ble de temmelig utsatt for vind. Pelargonier fungerer bedre, så de fikk henge igjen. Vanlig blomkarse til høyre.

 Potetgresset til venstre har visnet helt ned, og graves opp til middag i morgen. Og noen skal lagres for å fortsette å holde dem i hevd. Det er blå kongo. Monsteret til venstre er en yacon, som skal sette en stor og tykk rot. Det er første gang vi prøver denne, så jeg er kjempespent og vil helst smug-grave litt nedi der. Men prøver å la være!

 Myntene trives alldeles upåklagelig. Den variegerte i midten er favoritten min. Og humlene sin, ser det ut for. Jeg fikk en stikling i fjor, den overvintret i 8-cm's potte ute, og nå er den så diger som dette her. Pottene er vel ca 60 cm høye. Peppermynte til venstre og grønnmynte til høyre. De hvite flekkene er brudeslør, litt usikker på hvordan de har havnet der?

Dette er fra kjøkkenet, der chilien fikk bo i dag. Det har begynt å bli litt kjølige netter nå. Bak står et par basilikum som også trives bedre inne, og foran til venstre er to ingefær som aldri har vært ute. Den bittelille er et ungkarstre - det er det danske navnet. Aeonium?

tirsdag 8. mai 2012

Dagens sådde, dagens spire

Jeg har blitt flinkere med å få med meg navn på planter etterhvert, men i dag har jeg sådd "fin blomst" fra Blomsterguri, og "kremgul liten hibiskaktig med mørkt svelg" fra samme. Tusen takk! Hvem trenger vel navnet når man vet den er vakker?

I tillegg kom Origanum vulgare ssb hirtum, sorten Samothrake, om jeg har skjønt navnesettingen riktig, endelig i noen småpotter. Enda så glade vi er i gresk oregano her i huset, har den blitt skjøvet til side hver gang jeg har sådd. Jeg har vel tenkt å så den ute, men så høres den jo så varmekjær ut når den er "gresk". Så har jeg ombestemt meg og tatt den med inn. Og så har jeg tenkt å ikke bruke opp plassen inne, og så videre...
Den har vært vinterherdig gjennom den harde vinteren etter at den ble sådd. Men ikke den våte vinteren nå sist.

Ellers spirer kjempesolsikker og sukkererter. Men iskremsolsikkene til Veslemor, som ble sådd en uke før de store, de viser ikke en eneste spire. Så vi må nok til å så flere solsikker. Vi vil ha fuglemat til vinteren! Og i år skal de ikke plantes ut mens de er små og lekre for sneglene.

Cosmosene jeg fikk fra Ellea har desperat behov for å komme ut i et bed. Tusen takk igjen! Når det bare blir oppholds igjen nå, har jeg bestemt at det IKKE skal bli mer nattefrost. De siste nettene har vi hatt utoginnplanter. Minimumstemperaturen i går natt var 0.0, og det var inntil husveggen oppe på verandaen. Natta før var det nesten like kaldt, og det "blåste kattunger"! Men nå skal det meste komme seg ut fra stua snart.
Da blir trommebarna i huset glade, for da går drivhusstativet ut på verandaen. Og da får trommesettet plass i stua igjen.

torsdag 7. oktober 2010

Til tider til stede i hagen

Vi har fått avtale med snekker som skal komme og ordne endevegg og veranda snart, så høstarbeidet i hagen fikk plutselig en liten skru. Det ble viktigst å få fjernet pallekarmene, for der vil snekkeren "put down a stolpe, don't you think?". For når vi først skal fikse verandaen, syntes han den burde gå langs hele veggen. Og jeg som er utpekt til maler i høyden er i grunnen veldig enig. For da forsvinner høydene, og vi får en større kveldsmatverandadel.

Broccolien jeg har sutret over tidligere viste seg å være en romanesco, takk til Turbolotte!
Etter at jeg har gått og sett på den hele sommeren, der den har breiet seg uten tegn til frukt, begynte jeg til slutt å høste de nesten meterlange bladene for å bruke dem som kål. Om det var derfor, eller om bare tiden var inne vet jeg ikke, men plutselig den dagen jeg skulle fjerne pallekarmene stod blomsterknuten inni bladene der, saftspent og flott. Perfekt følge til lammestek og rosmarinbedryssede båtpoteter! Og mat nok til flere middager av dette ene hodet! Helt utrolig!
Fra å ha vært sommerens "nei, den gidder jeg ikke prøve flere ganger, tar for mye plass og blir jo ingenting", gikk den kjapt forbi både squash og andre herligheter til "Må ha"-gruppen.
Litt usikker på HVOR, men kanskje den kan hjelpe til å kvele en kvadrat eller to med fagerfredløs? Veldig glad i fagerfredløs, de lager flotte buketter som kan settes der det er litt tamt, men fire kvadrat kan jo være litt i overkant...

I pallekarmene var også Persillus Enormus ;-) som nå har fått tre digre potter og en verandakasse som vinteroppholdssted, og en god kvast gresk oregano. Høstet masse av persillen, og har etter diverse testing funnet ut at skyll og frys i poser med luft, for så å knuse bladene i frosset tilstand funker best til vårt bruk. Men da må stilkene fjernes først, og de er helt greie å ha i en saus. Bare husk å fisk dem opp før servering, grønnblek spaghetti ser ikke så lekkert ut i brun saus... Bladene er fine i en omelett eller persillesmør.

Vet ikke hvor smart det var med linolje som impregnering for disse pallekarmene. De ser ut til å ha blitt ganske tæret. Men nå tenkte jeg å skrubbe dem rene, sette dem inn på nytt og så la dem ligge til neste vår. Da må de få et annet sted å bo, veranda-utvidelsen gjør at de ikke kan plasseres samme sted. Men de må jo nesten stå flatt?

Ellers er pellisene og én fuchsia i hus. To chili fikk komme inn og den ene ble kastet ut like raskt med spinnmidd. En stor duftpellis er ikke tatt inn enda, aner ikke hvor jeg skal sette den? Sitronduftende, med drueblader og ganske små rosa blomster. Lurer litt på å ta den med til kontoret når jeg nå får mitt (nesten) eget igjen?
Og seks Frank Hadleyer står fremdeles ute, og der får de bare være. Må bare få dem ut av leirpottene. Tre vanlige FH er inne, pluss en som har sportet bort den hvite bladranden. Liker nesten den bedre enn originalen!