Viser innlegg med etiketten kultur. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kultur. Vis alle innlegg

lørdag 5. juli 2014

Jeg kommer snart

Overskriften er tittelen på min sist leste skjønnlitterære bok, av Selma Lønning Aarø. Hun kåserte på en tilstelning jeg var på i vinter, og da boka stod der så ny og fin hos mitt lokale bibliotek, tenkte jeg at litt humor i hverdagen kunne komme godt med.
Så ble den stående en stund, for jeg var ikke i skjønnlitterært humør, men nå i dag var det passe regntungt og jeg hadde passe lite lyst til å gjøre husarbeid, og plutselig var alle andre ute av huset. Temaet er kvinner som ikke får orgasme, eller rettere sagt; jeg-personen som er lei av å fake orgasme. Legg til mann og barn, en au pair som slett ikke faker og en dildo med orgasmegaranti, så er settingen klar.

Allerede på side 15  hadde jeg lyst til å logge på Face for å sitere den setningen der hun sammenligner seg og damene på film, disse damene som gir alle oss andre dårlig selvbilde. Men så tenkte jeg at jeg må jo lese litt mer før jeg går god for boka. Nå er den ferdig lest, og jeg er både mildt humrende og litt frustrert. For ja, det er en mørk komedie slik baksida av boka lover, men det er også en litt trist historie om kravene vi stiller til oss selv. Så tankene svirrer litt, og blander seg med filmen jeg så i går kveld der mannen tilstod utroskap mens kona holdt kjeft med sitt heftige sidesprang - og jeg tenker at det er jammen ikke for amatører, dette livet! Og ikke gjør vi det enklere selv, heller!

lørdag 7. desember 2013

Hyggelig adventskalender - og litt adventsstemning fra meg også

Helenes hengekøye har i år som i flere år før en adventskalender som er hyggelig å titte innom. Ymse filmsnutter og andre innslag med stemning, humor og ettertanke.

I tillegg vil jeg slenge med en lenke til Händels Messias, som jeg var så heldig å få høre i Kilden sist torsdag. Fantastiske solister - litt uvant med en mannlig mezzosopran, men vakkert var det. Jeg har hørt den en gang før, og husket den som mer massiv og overveldende vakker den gang i Trefoldighetskirken i Oslo. Torsdagens versjon var spinklere, várere, -men like vakker! Mener den første var med kor, kirkeorgel og basuner, mens denne var med orkester, kor, spinnett(?) og sølvtrompet. Men 25 år gjør jo rare ting med hukommelsen, så det kan taes med en klype salt! (NYP sin variant i lenka)

torsdag 1. oktober 2009

Første arbeidsdag

Vel blåst, kan man si. Nå har jeg kommet meg gjennom første arbeidsdag, og jammen var det moro på toppen av det hele.
En veldig annen type full fart enn der jeg ble syk for halvannet år siden, her er det folk i kø og masse synlig å gjøre. Ikke små bunker og innbokser med timesvis av usynlig arbeid som bare vokser uten at noen verken ser det, eller vet om det som faktisk blir gjort, men tvert i mot reale stabler med bøker og skilt (som foreløpig delvis glimrer med sitt fravær) og boktraller til å fylle og å tømme.
Og folkene som kommer er jo bare overstrømmende glade for å ha fått tilbake nær-biblioteket sitt!

Jeg skal ærlig innrømme at min eneste klare tanke var å flate ut på senga da jeg kom hjem etter mine 4,5 timers innsats. Men jeg var faktisk klar til ny dyst etter 20 minutters hvile. (Det var i grunnen bare å VÆRE klar, enten jeg ville eller ikke, men det gikk uansett greit.)

Det blir en bratt læringskurve. Det har faktisk kommet uante mengder skjønnlitteratur de siste 9 årene, sjokkerende nok. Og annen ungdomslitteratur enn Harry Potter, for ikke å snakke om mer ukjent krim i tillegg til Nesbø, Nesser, Mankell, Lindell, Holt, osv.!
Og jeg som tidligere har nytt å skumme fløten, får nå igjen for dét. Hva bok nr 1 het? Æh? Tja?
LOL!
Men det er jo bare å tilstå "latskapen" og gyve løs. Deler av barnelitteraturen er i alle fall inne, takket være mine egne søte små. Og hagebøkene har jeg vel også mer enn gjennomsnittlig godt grep på ;-) ... Så noen hvileskjær ser jeg i det fjerne...
Datasystemet var forøvrig også ganske nyoppusset siden sist, og ikke spesielt mer intuitivt. Men bedre enn bibsys, for all del. Det viste seg også at hurtigtastene i Word var muglet bort i hodet mitt - det hadde jeg ikke trodd KUNNE skje.
Så får andre bedømme om det blir bra nok, men selv er jeg i alle fall fornøyd, og gleder meg til morgendagen!

lørdag 19. september 2009

Film og forskning

I dag har veslemor og jeg vært på åpningen av byens nye barnefilmklubb. Seansen fant sted på gamle Alladin kino, og første film ut var, nettopp Alladin. Litt vel spennende kanskje, tuppelure endte på fanget før filmen var halvkjørt.

Det føltes litt rart å skulle svikte byens andre barnefilmklubb, som jeg var med og drev en kort stund i et vikariat jeg en gang hadde. Men hjemmesiden der er ikke oppdatert, så den er kanskje nedlagt? Søs har mer enn én finger med i denne nye, og stilte selvfølgelig med en ti-kilos sjokokake. Greide jeg å la være å spise av den? Nei! Stønn! (Hun tar i mot bestillinger, for den som lurer.)

Ellers var vi på torvet en snartur for å se om det var noe spennende på forskningsdagene. Noen tok akkurat pause fra rose-frysing med tørr-is (?) da vi kom. Ellers så det ut for at Bussen hadde kuppet hele greia siden det var bilfri dag. Jeg fikk i grunnen ikke oversikten siden en irriterende, diger buss fylt med grønne ballonger sperret midt i Markens og sendte folk unnskyldende og skumpende rundt i enda større trengsel enn nødvendig, og det var ikke ørens lyd å få siden det var montert skateramper i metall på nedre torv. Tenker kafé-eierne - og i alle fall de ansatte - synes dét var "smart" - not! De fikk i alle fall jaget oss.
Men jeg fikk med meg et program, om ikke annet.

Og av nettlenka ser jeg nå at vi var i feil ende av torvet. Ja, ja. Det var dumt. Utrolig lite informativ side, forresten? Lenkene går til institusjonenes vanlige hjemmesider? Jeg ville gjerne vite hva annet som skal skje? Har jeg gått glipp av det hele siden jeg ikke fant torvet? Må se om papir-programmet er bedre?

fredag 26. juni 2009

Bytur med mor i sommerkvelden

Da gubben meldte at han kom til å ta en tidlig kveld, inviterte jeg med meg mamma på kino. Siden vi ikke var i historisk eller thrilleraktig humør, endte vi på filmen Hangover. God underholdning. Litt sånn "han gjorde ikke det?? Åh - han gjorde det!!" Men om du lurer på om det skjedde noe du burde ha visst om på din kjæres utdrikningslag, er ikke dette filmen som roer ned tankene, for å si det sånn...
Etterpå slang vi en runde opp Markens i den varme sommervinden, og fikk med oss siste rest av en konsert på Torvet! Sommer i Kristiansand er sant og si ikke å forakte!
;-)

søndag 3. mai 2009

Barnefilmfestivalen

Denne byen kryr egentlig av tilstelninger, hvis man bare følger litt med. Med næær slekt jobbendes på kinoen er Barnefilmfestivalen en av de jeg ikke tør å gå glipp av. Hun begynner gjerne før påske med reklame for alt det gode som skal komme. Bestiller billetter til skoleklassene og stakkars lærere hvis de har andre planer... En ekte kulturarbeider ;-)
Guttene har hatt i alle fall fire filmer, herunder nattkino med Hannah Montana i Dyreparken. Vår ramlet inn døra nærmere kl 01.00 og stupte rett i seng med tre ord. Det Var Dødskult! - Nei, mamma, ble det fire ord? Og så sov han...
Veslemor og jeg fikk med oss to sånn på tampen. Mamma Mø og Kråka, og Laban spøkelse.

fredag 24. april 2009

Kulturell input

I går kveld overvar jeg utdelingen for Sørlandets litteraturpris 2009. Gaute Heivoll gikk av med seieren for andre år på rad.
Jeg har vært lite innom kulturlivet de siste par årene, og for meg ble seansen ikke bare et spark bak til lesning, slik jeg hadde planlagt, men en vekker i forhold til Kulturen og alt det man ikke toucher borti når man ikke jobber i kulturbransjen selv. For eksempel har jeg ikke stemt, tross iherdige oppfordringer fra flere ansatte i skranken. Men jeg skal nok få lest både vinneren og noen av kandidatene.
I går hørte jeg på Dr Hook i bilen, de synger om lykken som vil bli dem til del den dagen de kommer på forsiden av Rockemagasinet med stor R. Altså sangen "The cover of the Rolling Stone". Da kom jeg på boka Rolling Stone - the photographs. Den har jeg hatt et gåsehudfremmende gjensyn med i dag. Personlig favoritt er fremdeles Mary Ellen Mark's bilde av Marlon Brando i skaut og kjole midt i kornåkeren, og Albert Watson's portrett av Clinter'n. MACHO har lite med nakenhet å gjøre!
Pjokken viste adskillig mer interesse for Janis Joplin iført etniske smykker. Kun det. Tror det er hormoner i sving?

Jeg er to unge menn fra forskjellig sted stor takk skyldig for fotobøkene i bokhylla mi. De er fotografer i dag, og var på vei fra fotointeresserte til fotostuderende da våre veier krysset.
Uten dem til å mase om fjernlån hadde jeg aldri hatt bøkene i hendene selv, og dermed ville jeg ikke blitt frustrert over hva biblioteket mitt ikke kunne prioritere innkjøpt. Og dermed ville jeg neppe blitt sint nok til å kjøpe selv. (Jeg er ikke uenig i bibliotekenes prioriteringer den gang, bare så det er sagt, men noen ganger synes jeg det var trist at vi ikke greide å møte de andre kunstgrenene bedre. Spesielt siden det ikke akkurat fosset over med unge menn hos oss.)

Jeg ser at dette er en post som burde vært spekket med lenker for å øke lesverdigheten til leserne mine. Det tar jeg meg ikke råd til med armene i dag, så dere får google selv!
Jeg har allerede brukt armene til husvask en halvtime i forrige økt, og akter å slutte mens leken er god. Nå skal her trenes.