fredag 24. april 2009

Kulturell input

I går kveld overvar jeg utdelingen for Sørlandets litteraturpris 2009. Gaute Heivoll gikk av med seieren for andre år på rad.
Jeg har vært lite innom kulturlivet de siste par årene, og for meg ble seansen ikke bare et spark bak til lesning, slik jeg hadde planlagt, men en vekker i forhold til Kulturen og alt det man ikke toucher borti når man ikke jobber i kulturbransjen selv. For eksempel har jeg ikke stemt, tross iherdige oppfordringer fra flere ansatte i skranken. Men jeg skal nok få lest både vinneren og noen av kandidatene.
I går hørte jeg på Dr Hook i bilen, de synger om lykken som vil bli dem til del den dagen de kommer på forsiden av Rockemagasinet med stor R. Altså sangen "The cover of the Rolling Stone". Da kom jeg på boka Rolling Stone - the photographs. Den har jeg hatt et gåsehudfremmende gjensyn med i dag. Personlig favoritt er fremdeles Mary Ellen Mark's bilde av Marlon Brando i skaut og kjole midt i kornåkeren, og Albert Watson's portrett av Clinter'n. MACHO har lite med nakenhet å gjøre!
Pjokken viste adskillig mer interesse for Janis Joplin iført etniske smykker. Kun det. Tror det er hormoner i sving?

Jeg er to unge menn fra forskjellig sted stor takk skyldig for fotobøkene i bokhylla mi. De er fotografer i dag, og var på vei fra fotointeresserte til fotostuderende da våre veier krysset.
Uten dem til å mase om fjernlån hadde jeg aldri hatt bøkene i hendene selv, og dermed ville jeg ikke blitt frustrert over hva biblioteket mitt ikke kunne prioritere innkjøpt. Og dermed ville jeg neppe blitt sint nok til å kjøpe selv. (Jeg er ikke uenig i bibliotekenes prioriteringer den gang, bare så det er sagt, men noen ganger synes jeg det var trist at vi ikke greide å møte de andre kunstgrenene bedre. Spesielt siden det ikke akkurat fosset over med unge menn hos oss.)

Jeg ser at dette er en post som burde vært spekket med lenker for å øke lesverdigheten til leserne mine. Det tar jeg meg ikke råd til med armene i dag, så dere får google selv!
Jeg har allerede brukt armene til husvask en halvtime i forrige økt, og akter å slutte mens leken er god. Nå skal her trenes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar