lørdag 25. april 2009

Druer og annen lite edruelige anskaffelser

Mitt nye motto er grav først, kjøp siden. Så hullet stod allerede klargjort fra i går, ved hjelp av godt gammeldags barnearbeid og påfølgende bestikkelser.
Følte meg litt teit da jeg snek meg ut av huset for en tur til gartneriet uten barn. Men var desperat, trengte fred og ro. Gubbekjæresten skulle ta med veslemor og hente meg etter en halvtime. Ikke alle på gartneriet hadde gjort det på den måten...

Målet var tornefrie bjørnebær. Men det hadde de ikke fått ennå, så det ble to drueranker i stedet. En blå og en gulgrønn. Zilga og Supaga. Søtmat som klatrer, det også. Om en noe mer utfordrende enn bjørnebærene ville vært. Ungene var knallfornøyd, selv om jeg var rask til å fortelle at det ikke blir druer i år, i alle fall.
Så var det kommet tornefri bringebær, og de ville jeg teste to av. I tillegg falt jeg for en blåbærbusk av Northland, den skal stå i nærheten av en som ble ensom da to andre forsvant til en annen del av hagen i fjor... De bestøves bedre da, har jeg hørt. Men i år kjøpte jeg ikke de billige små, de er jo ikke akkurat kjappe, disse nordamerikanerne!
Så ble det med et par mørkbladete fioler, som bare ropte at de måtte få stå sammen med mars-fiolene fra Juni. Det ble sååå fint!
Og rosmarin og lavendel. Selv om de ikke hadde noe hull klart. Og to av timianene jeg motsto sist. Og jord.
18cms-potter glemte jeg nok en gang. Men pellisene skal jo ikke ut ennå, så pytt.

Nå i kveld har vi lagt i vann sukker- og blomstererter. (De blomsterertene som skulle bli som Torneroses kjole når feene krangler...) Akter å så dem rett ut, men er en smule skeptisk i forhold til snegl?

5 kommentarer:

  1. Oj, så mye fint du har handlet.
    Det kommer til å bli mye godt å smake på i hagen etter hvert.
    men hvorfor tror du ikke det blir druer i år?
    Min druestokk skjæres tilbake så bare stammen står igjen hvert år, og det kommer druer i massevis - bestandig.

    SvarSlett
  2. Godt jobba!! Men jeg tror ikke sneglene er så glade i erteblomster? Dessuten er de fleste her borte i gata vettu.

    SvarSlett
  3. Det var da effektiv utnyttelse av en halvtime i fred på hagesenteret:-)) Jeg har også kjøpt en drueplante......kjempespennende!

    SvarSlett
  4. Oj, det der var turboshopping! Så god du er - klarer ikke bruke så lite tid, jeg...

    SvarSlett
  5. Eh, nå vet jo ikke jeg om han kom allerede etter en halvtime, da. Han kjenner meg jo, så han var neppe ute FØR tida... ;-)
    Og så er jeg relativt godt kjent på stedet... (rødme)

    SvarSlett