fredag 17. april 2009

Maktesløs

Jeg er frustrert over barnehagen. I anledning påska er det full gjennomgang av Budskapet, med korsfestelsen og hele pakka. Ungen har mareritt - naturlig nok. Hun synes soldatene er slemme.

Her prøver jeg som ansvarlig forelder å skjerme ungen mot nyheter, mot voldelige reklamesnutter og upassende tegnefilmer. Og så er barnehagen så snille å pøse på med torturmetoder fra det gamle testamente.

Rammeplanen sier at barna skal ha innsikt i norsk kulturarv, og det er jeg helt enig i. Men det trenger da ikke være ned til brukne ribbein og spiker i hendene??? Påskebudskapet er jo ganske grotesk, og særlig for unger som kan forstå det konkrete, men ikke det symbolske.


Det gode med historien er at jeg omsider har fått hentet utmeldingsskjemaene. Det har jeg jo tenkt på i årevis, spesielt under hver barnedåp når det vakre, uskyldige barnet mitt har fått syndsforlatelsen tredd ned over ørene. Sist holdt jeg på å løpe ut av kirka, men sånt gjør man jo ikke.

Hvorfor døpe da? Det er en lang og tung familiehistorie der flere impliserte parter ville like dårlig at jeg la saken ut på nett, og det virket greiest å jatte med den gangen...

Siden har vi jo flyttet tilbake til det mørke fastland og møtt igjen alt jeg dro fra av fanatisme. Og innsett at det er virkelig sterke følelser for min del også. Vonde følelser som jeg ikke skulle ha lagt lokk over.


Jeg har møtt igjen minnene om min egen grundige bibellesning med religiøse barneblad, Tenningsnøkler og andre Bibelnøkler, jeg har kjent på fortvilelsen over at uansett hvor mye jeg bad og hvor from jeg prøvde å være, så ble jeg ikke bønnhørt. Det fantes ikke frelse for mine hedenske foreldre og besteforeldre og hele resten av slekta som jeg bad for hver kveld. De kom faktisk til å brenne i helvete.

Jeg kommer nok aldri til å forstå hvorfor mine foreldre sendte meg på søndagsskole når de selv ikke var kristne. Eller, det jeg tenker er at, de var unge, jeg tok med lillesøster, og de hadde et par timer for seg selv en søndags morgen. Kan jo høres fristende ut for noen hver. Og de hadde jo ikke begrep om Norsk luthersk misjonssambands heftige omvendelsesmetoder overfor forsvarsløse unger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar