torsdag 9. februar 2012

Frøboksrus

Frøboksen har vært innom, og er nå på vei videre ut i landet. Lettet for noen frø, tynget med noen nye. Veslemor og jeg brukte kvelden i går, mamma den bare MÅ vi ha...
Hun er så søt der hun faller for den ene blomsten etter den andre. Smaken vår er ganske forskjellig, min hang til rosa er ikke helt på nivå med hennes, og de fargesterke lupinene, vel,... men det er jo nitrogenbindende planter om ikke annet...
Valmuer i sarte farger - de var nydelige, og vi MÅTTE ha dem. Selv om jeg i årevis har valgt ildfarger fordi jeg føler de gir meg energi. Men så gir det meg jammen energi å se hennes begeistring også!

Samtidig nages jeg litt av tanken på om entusiasmen hennes er mest for å please meg. Jeg har sett tilsvarende hos et annet barn som jeg har kjent i mange år. Der har pappafigurene skiftet noen ganger, og barnet, nå nesten voksen, har skiftet interesser i takt med den nye helten.
Men vi gjør vel sånn, fordi vi er glad i folk. Jeg har etterhvert blitt ganske god på fotball etter utallige timer på sidelinja, og nå prøver jeg å holde ut i håndball-hallen også. Fordi jeg er glad i en utøver.

Frøboksen er forresten en god tankesorterer. Jeg har i årevis tenkt at rødkvann er en MåHa. Men når jeg satt der med frø tilgjengelig, og googlet spredning, eventuell matbruk og så videre, fikk den lov å dra videre. Det er jo en grunn til at den heter Gigas i navnet, og det er ikke fordi den er spesielt velegnet i små rekkehushager.
På samme måte sendte jeg av gårde noen gresskarfrø av de jeg har kjøpt, jeg har ikke plass til seks gresskarplanter av to ulike slag... Men håper jo det skal bli gresskaravling i år!

Men uansett om jeg har vært så nøktern jeg bare kan - allerede nå lurer jeg på hvor jeg skal ha alt mulig? Brakking av ugressskråninga tvinger seg fram, og kampen mot fagerfredløsen må intensiveres. Selv om jeg elsker å lage buketter av fagerfredløs for å live opp der det mangler litt "sol", så kan det bli for mye. Og så prøver jeg jo å vri fokus over på matplanter. Og altså valmuer, roser og lupiner... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar