lørdag 18. februar 2012

Pellispuslerier

Nå som staudefrøene er klare for å ut i kulden, har blikket mitt flyttet seg til vindusposten. Der er det pellis som overvintrer, og de har selvfølgelig strekt seg og blitt alldeles ugreie, mer eller mindre alle sammen.
I dag har jeg tatt saksa fatt, og stusset de fleste og tatt stiklinger av de viktigste.
Jeg tok ikke av First Yellow, fordi jeg ikke klarte å se hvor den kunne få komme til sin rett, men jeg tok av Chianti White, og når jeg nå sitter og fintenker, ser jeg da helt tydelig at den sarte gulfargen til førstnevnte godt kan danse innimellom noen av sistnevnte - kanskje til og med sammen med en potte eller to av Dronning Ingrid? Litt usikker på et par stiklinger fra i høst, men håper det er dronningen som har vært så nådig å overleve. En stjernepellis har også overlevd hittil, er veldig spent på hvilken! Hadde en knallrød, håper det er den! Skjønt, det var en hvit som også var helt nydelig, med litt rosa i?

Jeg har jo klare planer om å utfase pellis til fordel for matplanter, men jeg kan jo ikke godt gå inn for at de skal stryke med, heller?

Syriahibiskene fikk også en god runde med saksa, forresten.

Ellers er den nye, elektriske motorsaga ladet og klar for bruk. Jeg må bare samle mot først... Og det har tatt hele vinteren å få mot nok til å i det hele tatt pakke den opp og sette den til lading...

4 kommentarer:

  1. Jeg har også kikket på pellisenen mine, og lurt på om jeg skal gjøre noe der....De ser litt slappe ut, så det hadde sikkert gjort seg med ny jord, og kanskje ta noen stiklinger! Det dumme er at jeg ikke har drivhus lenger, og planterommet er veldig lite!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Og du pusler og du pusler. Må ikke legge ned alle pellisene dine - de pynter jo så fint opp! De mørkerøde jeg fikk av deg blomstrer. Det er kjærlighetsblomsten fra Plantasjen, og det er en nydelig rødfarge på de!

    SvarSlett
  3. Pellispusslerier her også. Mine kom opp fra kjelleren i dag og de har overlevd alle sammen, Jeg har jo ikke akkurat så mange da, men likevel. Har du hatt syriahibisken inne ? Jeg har en som står i hagen hele året gjennom, men den blomstrer skjelden, det er vel fordi den trenger lenger tid enn den får når den står ute hele året.

    SvarSlett
  4. Takk for gode ønsker, Krepsemor, jeg får kvittere med å ønske god uke, nå er det lite igjen av søndagen!

    Oj, takk for at du minte meg på de røde, Blomsterguri! Med litt flaks er det dem som kke har blitt tatt enda, de står i et eget vindu.
    Det betyr at disse må jeg få til tre tette potter av...
    De hang over hverandre på boden i fjor, og siden kronbladene lager flekker når de ramler av, er det helt riktig plassering! Men da må jeg være flink til å knipe og gjødsle, ser jeg.

    Marit, jeg har hatt syriahibiskene ute i flere år, men i fjor grov jeg dem opp og satte dem i to store potter på verandaen på grunn av ynkelig lite blomster. (Og så kjører jeg jo stadig forbi Amo sin, og ser hvor fint de /kan/ stå i den riktige solveggen...)
    ;-)
    Nå har de fått være inne, og har hatt en og annen blomst vinteren i gjennom. Oppdaget at den ene ikke har hvit, men lys syrinfarget blomst...
    Dessverre ble bladene litt tvilsomme etterhvert, så nå er de klipt ned, ribbet og grønnsåpedusjet. Og øverste lag jord er byttet ut. Så får vi håpe at et nytt år og litt raus gjødsling bidrar til ny prakt.

    SvarSlett