lørdag 29. desember 2012

Hjemmealenefest for mor og frøkassa! :-D

Oh, lykke! Min elskede har fremdeles noen timer kjøring foran seg, stakkar, snuppa kommer neppe hjem før hun må, guttungen har overnattet borte, og her er jeg:
Kaffe, internett, en flyttekasse med frø i tvilsomt system...

Første punkt er spørsmålet om ertene. De jeg fant til tørk på en skål mellom fryseren og veggen da jeg juleryddet kjøkkenet. Matucana blomsterert eller Carouby de Maussane sukkerert? Til alt hell var det en haug med navnepinner øverst i kassa, og der er det en ganske utvisket, men fremdeles lesbar pinne med ordet Carouby på. Fant frøpose med Carouby også, så da satser jeg på at det er matnyttig. Fin til stir-fry og salat, står det. Har dyrket litt blomstererter fordi det er mammas favoritt, og har hatt alvorlige planer om å skaffe Matucana pga duften, men trodde egentlig ikke jeg hadde fått ut fingeren til det. Finner ikke noe fornuftig om Matucana her på bloggen, bare kanskje'er.

Hvor giftig er eventuelt blomstererter, tro?  Belgene var ikke hårete, så jeg nærmer meg sikker på sukkerert. Men skal få en eller annen til å sikre det, skal ikke ha lathyrisme her!

Så har vi den kjekke posen med påskriften "Ridderspore? evt. Kirgisløk?" Her tror jeg det enkleste er å sette en spireprøve. Det er frø nok, for å si det slik. Ser det ut som og lukter løk, er det nok løk. Riddersporer vil ha to frøblad. Posen er ikke ny, og har irritert meg en stund, så nå vil jeg ha den av veien.

Jeg har en egen bytte-eske i kassa mi. Da jeg nettopp åpnet den, fikk jeg lett panikk. For det første har jeg glemt å sende frø til ei venninne. For det andre har jeg glemt Stephen og grønnsaksklubb-rapportering. For det tredje fant jeg en pose hablitziafrø, og det VET jeg at jeg lovte bort den siste av. Nå sitter kanskje en eller annen og har ikke fått frøene? Har jeg sendt "de tre andre frøpakkene du bad om, men ikke Hablitzia" til deg, så si i fra! Uff, dette var pinlig. Nå må jeg jobbe litt seriøst her! Mer kaffe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar