torsdag 24. august 2023

Fiberdiller

Årene går uten at hodeskaden blir så himla mye bedre. Eller, jo det gjør den, men fatigue og hullete hukommelse er fremdeles påtrengende, og gjør meg lite egnet i arbeidslivet. Nysgjerrighet, rastløshet og kreativitet har ikke tatt pause, men gjennomføring er krevende. Strikking med to rett og to vrang, for vanskelig. Husker ikke om siste maske var nummer en eller to, rett eller vrang. Mine elskede heklebrikker og snøfnugg er selvfølgelig langt unna evnene nå, med all tellingen sin. Men noen diller skal man jo ha, så nå ser jeg på fiber, bast, tvinning av tau, spinning av ulike plantefiber og ull. Nylig kjøpte jeg en håndtein for å skjønne det mest grunnleggende. Og jeg har vært gjennom diverse videoer på "spinning and plying". Så begynte jeg å lure på hva "plying" er på norsk. Fant ikke noe godt begrep med en gang, men kom frem til "tvinning" til slutt. Og da slo en gammel trøndersk barnesang mormor lærte meg inn: Morran tidlig tippen gol steig a opp a Lillemor % Førr så skoill ho lær å spinn, åsså skoill ho lær å tvinn, åsså skoill ho lær å bind våtta ått'n pappan sin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar