tirsdag 20. november 2012

I frø



Siste året har jeg vært med i Planteklubben for Grønnsaker / Norwegian Seed Savers.  Jeg er ikke spesielt god på grønnsaker, men litt over middels hekta på frø, må jeg vel bare innrømme. Jeg samler dem omtrent som andre samler på glansbilder...
Siden høsten ikke ble helt som planlagt (når man innbiller seg at helse kan planlegges???) har frøene egentlig vært eneste hagerelaterte oppgave jeg har prioritert. For når man har satt opp at man kan sende folk frø, så forplikter det jo. Og her om dagen ble jeg litt betuttet, for den siste som bad om frø, hadde jeg ikke nok til! Jeg har gått tom for prærieløk! Jeg som er så glad i nettopp denne vakre løken, og benytter enhver anledning til å promotere den. Og plukke frø... Hun fikk noen andre frø til trøst, da - selv om jeg ikke aner om pluss-frøene vil falle i smak. Men med litt flaks er det kanskje andre frøsamlere rundt henne, og da kan hun jo bytte dem bort igjen med noe hun har mer lyst på.

Ellers er jeg godt fornøyd med at min kjære har sendt av gårde en egen frøbestilling, selv om det var litt rart å få frø i posten som ikke var til meg... 

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg veldig godt igjen når du snakker om frøsamling! Jeg har hatt en storjobb med å kategorisere frøbeholdningen, for deretter å legge den på bloggen min. Du store min, jeg ante ikke at det var så mye! Mye er nok gammelt. men sikkert spirevillig likevel, så det blir ikke kastet! Ønsker deg god bedring, og god helg!

    SvarSlett
  2. Ja, en del gammelt har jeg luket ut i år. Det er "for gammelt til å gi bort", og jeg vet at jeg ikke kommer til å prioritere dem i overskuelig framtid. Men så er det alle jeg gjerne VIL prioritere... :-)
    Det kan jo tenkes at noen en dag plutselig setter opp et drivhus i hagen min?

    SvarSlett