Rabarbra, rips, jordbær, hageblåbær, ymse løk, en del urter... Jo, jeg tror jeg har lyst å telle til neste år!
Viser innlegg med etiketten Andre blogger. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Andre blogger. Vis alle innlegg
onsdag 8. oktober 2014
Spennende blogg om småhagedyrkning!
På mandag var jeg på Grønt senter her i Kristiansand og hørte på flere gode forelesere som snakket om Urban gardening, eller bydyrkning. I den lokale kolonihageforeningen har de hatt et spennende prosjekt med å telle alt de har dyrket i sommer, og det er GANSKE imponerende! Prosjektet het Småhagemat, og inneholder både en flott beskrivelse av de ulike hagene (koselig høstlesning å drømme seg bort med!) og dessuten et kjempestort regneark med oversikt over avlingene. Nå snakker jeg og min kjære om å telle litt her hjemme også, til neste år. Det virker jo ikke så stort når man tar inn et par tomater en dag og fem en annen, et par kvaster koriander i ny og ne og samlet kanskje to kilo potet o.s.v., men til sammen tror jeg nok at vi har en ganske god avling.
Rabarbra, rips, jordbær, hageblåbær, ymse løk, en del urter... Jo, jeg tror jeg har lyst å telle til neste år!
Rabarbra, rips, jordbær, hageblåbær, ymse løk, en del urter... Jo, jeg tror jeg har lyst å telle til neste år!
søndag 5. januar 2014
Andre blogger?
Jeg har en tag / etikett i høyremargen om "Andre blogger".
Den er vel i beste fall misvisende!
For jeg har ikke blogget så veldig mye OM andre blogger, men jeg har jo en god del jeg følger likevel.
Selv om jeg har vært lite innom blogglista mi nå i vinter, så er det flere URLer jeg husker, og bloggnavn jeg googler i ny og ne.
I dag oppdaget jeg Bjørkvold besøkshage sin blogg. Mange flotte bilder!
Og jammen har gubben laget seg en blogg til: gisles mat.
Veldig mange av bloggene jeg titter innom finner man via hageblogger.no. (Big surprise...!)
I tillegg er jeg innom Helenes Hengekøye rett som det er, og en del andre bibliotek- og nettfagsteder.
På fagfronten (som for meg er medisinsk bibliotekvirksomhet) venter jeg meg mye av den ganske nystartede SMH-bloggen, og et av mine litt hemmeligere nyttårsforsett er å bidra til den. Alle mine andre nyttårsforsetter gikk i vasken første nyttårsdag, så vi får håpe at dette ikke blir like kortlivet! :-D
Den er vel i beste fall misvisende!
For jeg har ikke blogget så veldig mye OM andre blogger, men jeg har jo en god del jeg følger likevel.
Selv om jeg har vært lite innom blogglista mi nå i vinter, så er det flere URLer jeg husker, og bloggnavn jeg googler i ny og ne.
I dag oppdaget jeg Bjørkvold besøkshage sin blogg. Mange flotte bilder!
Og jammen har gubben laget seg en blogg til: gisles mat.
Veldig mange av bloggene jeg titter innom finner man via hageblogger.no. (Big surprise...!)
I tillegg er jeg innom Helenes Hengekøye rett som det er, og en del andre bibliotek- og nettfagsteder.
På fagfronten (som for meg er medisinsk bibliotekvirksomhet) venter jeg meg mye av den ganske nystartede SMH-bloggen, og et av mine litt hemmeligere nyttårsforsett er å bidra til den. Alle mine andre nyttårsforsetter gikk i vasken første nyttårsdag, så vi får håpe at dette ikke blir like kortlivet! :-D
lørdag 7. desember 2013
Hyggelig adventskalender - og litt adventsstemning fra meg også
Helenes hengekøye har i år som i flere år før en adventskalender som er hyggelig å titte innom. Ymse filmsnutter og andre innslag med stemning, humor og ettertanke.
I tillegg vil jeg slenge med en lenke til Händels Messias, som jeg var så heldig å få høre i Kilden sist torsdag. Fantastiske solister - litt uvant med en mannlig mezzosopran, men vakkert var det. Jeg har hørt den en gang før, og husket den som mer massiv og overveldende vakker den gang i Trefoldighetskirken i Oslo. Torsdagens versjon var spinklere, várere, -men like vakker! Mener den første var med kor, kirkeorgel og basuner, mens denne var med orkester, kor, spinnett(?) og sølvtrompet. Men 25 år gjør jo rare ting med hukommelsen, så det kan taes med en klype salt! (NYP sin variant i lenka)
I tillegg vil jeg slenge med en lenke til Händels Messias, som jeg var så heldig å få høre i Kilden sist torsdag. Fantastiske solister - litt uvant med en mannlig mezzosopran, men vakkert var det. Jeg har hørt den en gang før, og husket den som mer massiv og overveldende vakker den gang i Trefoldighetskirken i Oslo. Torsdagens versjon var spinklere, várere, -men like vakker! Mener den første var med kor, kirkeorgel og basuner, mens denne var med orkester, kor, spinnett(?) og sølvtrompet. Men 25 år gjør jo rare ting med hukommelsen, så det kan taes med en klype salt! (NYP sin variant i lenka)
Dagliljer og fransk potagér-blogg
Har bare lyst å tipse om en svensk blogg jeg snublet over, med fokus på dagliljer og fransk design på kjøkkenhagefronten. Dagliljan.se heter den.
Utrolig mye lekkert der!
Utrolig mye lekkert der!
mandag 18. november 2013
Fin naturblogg!
Jeg har lyst til å skryte litt av naturbloggen min kjære har laget!
Den heter Gisles naturblogg, og handler om turer i skog og mark i nærområdet, med fine bilder og små funderinger. Etikettene skulle vitne tydelig om at han er "kvitre gal", eller ornitologisk interessert, som noen velger å kalle det.
At han i tillegg har en god leseliste på sin andre store hobby: MAT!, gjør den ikke mindre verdt et besøk.
Den heter Gisles naturblogg, og handler om turer i skog og mark i nærområdet, med fine bilder og små funderinger. Etikettene skulle vitne tydelig om at han er "kvitre gal", eller ornitologisk interessert, som noen velger å kalle det.
At han i tillegg har en god leseliste på sin andre store hobby: MAT!, gjør den ikke mindre verdt et besøk.
lørdag 8. desember 2012
Spennende blogg!
Jeg har surret rundt på diverse Facebook-sider denne kvelden, og fra Radix Root Crops via Edible Plant Propagation fant jeg bloggen The Veggie Patch Re-imagined
Den tilhører Ottawa gardener, et navn jeg har sett flere steder innen spiselig-i-hagen-verdenen. Den kommer nok til å legges i følge-lista mi!
:-)
Med en halv meter snø i vente, er det godt med grønne sider å drømme på!
Summary in English: I am really happy to have found these sites tonight, it is good to have green pages to dream over. We are expecting heaps of snow tomorrow.
Den tilhører Ottawa gardener, et navn jeg har sett flere steder innen spiselig-i-hagen-verdenen. Den kommer nok til å legges i følge-lista mi!
:-)
Med en halv meter snø i vente, er det godt med grønne sider å drømme på!
Summary in English: I am really happy to have found these sites tonight, it is good to have green pages to dream over. We are expecting heaps of snow tomorrow.
tirsdag 8. mai 2012
Dagens sådde, dagens spire
Jeg har blitt flinkere med å få med meg navn på planter etterhvert, men i dag har jeg sådd "fin blomst" fra Blomsterguri, og "kremgul liten hibiskaktig med mørkt svelg" fra samme. Tusen takk! Hvem trenger vel navnet når man vet den er vakker?
I tillegg kom Origanum vulgare ssb hirtum, sorten Samothrake, om jeg har skjønt navnesettingen riktig, endelig i noen småpotter. Enda så glade vi er i gresk oregano her i huset, har den blitt skjøvet til side hver gang jeg har sådd. Jeg har vel tenkt å så den ute, men så høres den jo så varmekjær ut når den er "gresk". Så har jeg ombestemt meg og tatt den med inn. Og så har jeg tenkt å ikke bruke opp plassen inne, og så videre...
Den har vært vinterherdig gjennom den harde vinteren etter at den ble sådd. Men ikke den våte vinteren nå sist.
Ellers spirer kjempesolsikker og sukkererter. Men iskremsolsikkene til Veslemor, som ble sådd en uke før de store, de viser ikke en eneste spire. Så vi må nok til å så flere solsikker. Vi vil ha fuglemat til vinteren! Og i år skal de ikke plantes ut mens de er små og lekre for sneglene.
Cosmosene jeg fikk fra Ellea har desperat behov for å komme ut i et bed. Tusen takk igjen! Når det bare blir oppholds igjen nå, har jeg bestemt at det IKKE skal bli mer nattefrost. De siste nettene har vi hatt utoginnplanter. Minimumstemperaturen i går natt var 0.0, og det var inntil husveggen oppe på verandaen. Natta før var det nesten like kaldt, og det "blåste kattunger"! Men nå skal det meste komme seg ut fra stua snart.
Da blir trommebarna i huset glade, for da går drivhusstativet ut på verandaen. Og da får trommesettet plass i stua igjen.
I tillegg kom Origanum vulgare ssb hirtum, sorten Samothrake, om jeg har skjønt navnesettingen riktig, endelig i noen småpotter. Enda så glade vi er i gresk oregano her i huset, har den blitt skjøvet til side hver gang jeg har sådd. Jeg har vel tenkt å så den ute, men så høres den jo så varmekjær ut når den er "gresk". Så har jeg ombestemt meg og tatt den med inn. Og så har jeg tenkt å ikke bruke opp plassen inne, og så videre...
Den har vært vinterherdig gjennom den harde vinteren etter at den ble sådd. Men ikke den våte vinteren nå sist.
Ellers spirer kjempesolsikker og sukkererter. Men iskremsolsikkene til Veslemor, som ble sådd en uke før de store, de viser ikke en eneste spire. Så vi må nok til å så flere solsikker. Vi vil ha fuglemat til vinteren! Og i år skal de ikke plantes ut mens de er små og lekre for sneglene.
Cosmosene jeg fikk fra Ellea har desperat behov for å komme ut i et bed. Tusen takk igjen! Når det bare blir oppholds igjen nå, har jeg bestemt at det IKKE skal bli mer nattefrost. De siste nettene har vi hatt utoginnplanter. Minimumstemperaturen i går natt var 0.0, og det var inntil husveggen oppe på verandaen. Natta før var det nesten like kaldt, og det "blåste kattunger"! Men nå skal det meste komme seg ut fra stua snart.
Da blir trommebarna i huset glade, for da går drivhusstativet ut på verandaen. Og da får trommesettet plass i stua igjen.
Etiketter:
Andre blogger,
cosmos,
oregano,
solsikke,
sukkererter
fredag 6. april 2012
Velkommen til min kjære
Nå har min gode mann fått seg blogg! Gratulerer og velkommen i bloggosfæren!
tirsdag 15. februar 2011
Søte krus
En vridd verden har utlodning av to søte krus i dag. Har vurdert litt fram og tilbake om det er lurest å bare legge igjen kommentar, og få ett lodd, eller å lage lenke og få to? Da sprer jeg jo samtidig ryktet? Hmmm...
Abonner på:
Innlegg (Atom)