tirsdag 8. mai 2012

Dagens sådde, dagens spire

Jeg har blitt flinkere med å få med meg navn på planter etterhvert, men i dag har jeg sådd "fin blomst" fra Blomsterguri, og "kremgul liten hibiskaktig med mørkt svelg" fra samme. Tusen takk! Hvem trenger vel navnet når man vet den er vakker?

I tillegg kom Origanum vulgare ssb hirtum, sorten Samothrake, om jeg har skjønt navnesettingen riktig, endelig i noen småpotter. Enda så glade vi er i gresk oregano her i huset, har den blitt skjøvet til side hver gang jeg har sådd. Jeg har vel tenkt å så den ute, men så høres den jo så varmekjær ut når den er "gresk". Så har jeg ombestemt meg og tatt den med inn. Og så har jeg tenkt å ikke bruke opp plassen inne, og så videre...
Den har vært vinterherdig gjennom den harde vinteren etter at den ble sådd. Men ikke den våte vinteren nå sist.

Ellers spirer kjempesolsikker og sukkererter. Men iskremsolsikkene til Veslemor, som ble sådd en uke før de store, de viser ikke en eneste spire. Så vi må nok til å så flere solsikker. Vi vil ha fuglemat til vinteren! Og i år skal de ikke plantes ut mens de er små og lekre for sneglene.

Cosmosene jeg fikk fra Ellea har desperat behov for å komme ut i et bed. Tusen takk igjen! Når det bare blir oppholds igjen nå, har jeg bestemt at det IKKE skal bli mer nattefrost. De siste nettene har vi hatt utoginnplanter. Minimumstemperaturen i går natt var 0.0, og det var inntil husveggen oppe på verandaen. Natta før var det nesten like kaldt, og det "blåste kattunger"! Men nå skal det meste komme seg ut fra stua snart.
Da blir trommebarna i huset glade, for da går drivhusstativet ut på verandaen. Og da får trommesettet plass i stua igjen.

2 kommentarer:

  1. Oj da -husket vel ikke navnet jeg heller da :-)Slik kan det gå! Kaldt ja, det er jeg enig i. Nå må noen skru på varmen snart!

    SvarSlett
  2. Tror du egentlig sa navnene, så det er ene og alene min skyld. Jeg var jo sikker på at dette skulle jeg huske...
    :-)

    SvarSlett