søndag 8. november 2015

Freesia laxa

Jeg skrev om freesia laxa i et par poster i 2013, både at jeg sådde den og at jeg gav den opp. Synes jo jeg gav den lovlig lite tid, men dette viste seg å bare være begynnelsen av historien likevel...
Pottene jeg gav opp ble brukt til å så noe annet i, som antakelig heller ikke ble noen stor stor suksess. I alle fall oppdaget jeg etterhvert et par potter med et bredt "gressblad" i, og etter litt tid fant jeg ut at jeg skulle putte dem i samme potte. Muligens når alle pottene skulle tømmes på høsten. Jeg må ha hatt en mistanke om at det var freesia, i alle fall satte jeg potta inn. Den har stått sammen med pelliser i en nogenlunde kjølig vinduskarm, og fått litt vann i ny og ne. en ny beskrivelse her. I den sørafrikanske posten kan man lese om Freesia laxa subsp. azurea, med blå blomster, og en hvit variant med røde flekker som heter "Joan Evans". Det spørs om ikke disse også må prøves!

Den ønsker i utgangspunktet å stå i veldrenert, gjerne sandholdig jord, og kan overleve vinteren så langt nord som England med litt vinterdekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar