torsdag 5. juli 2012

Sareptasennep revisited

Jeg kjøpte en orientalsk kålblanding for noen år siden, og etter dette har jeg hatt nok sareptasennep, for å si det slik. Den er ganske fascinerende, kruttsterk når den er fersk, og grønn og fin og mild etter ett minutt i kokende vann. Bladene blir vanligvis STORE, men i år fikk jeg det som så ut som en god ide i våres, jeg strødde frø rundt jordskokkene. Uten å tenke spesielt mye på at 1, da må man vanne mer, og 2, jordskokk vokser veldig, og tar alt lyset.
Resultatet er at de har startet å blomstre allerede etter noen få, spede blader. En del av disse ble forsøkt høstet i dag, men det var jo et langsommelig arbeid, så jeg tror de skal få lov å stå i fred og sette frø, heller. I følge denne grundige artikkelen fra Havenyt.dk er det bedre å så dem om et par uker, da vil de bli kraftigere. Flott nettsted, forresten, det skal jeg ta en grundig titt på en regnværsdag!
Så får jeg bare hakke og forvelle det jeg har fått i hus akkurat i dag. Det kan gå i en omelett, tenker jeg.
Jeg er rimelig sikker på at det er Red Giant jeg har, og jeg vil gjerne bytte frø om noen har Green Wave!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar