søndag 26. januar 2014

Snø ute, sol inne!

I dag har våren startet i min verden. Det blåser og snør, men på kjøkkenbenken står de første frøene i vann. Alt for mange frø av fire sorter chili. Satser på at jeg har et par mottakere til overskuddet!
Det er lett å bli i rauseste laget når frøene er hjemmeavlet - jeg skal neppe ha 50 planter av bare chili?!

Ellers har jeg gravd rundt i frøboksen og drømt litt. Fant frø av rabarbra, og de har jeg planer for. Har en stor og god rabarbra som plutselig var i blomst i fjor, den trives veldig i skyggen av komposten. Det var så mye insekter i blomstene at jeg hadde ikke hjerte til å kappe ned matfatet deres, og neste gang jeg så etter, så hadde den satt frø. Hvis jeg nå får i gang en del planter av denne, regner jeg med at de kan utkonkurrere skvallerkålen i skråninga, og så kan skråninga egentlig klare seg selv. Dekker med papp eller noe slikt til å begynne med for å hjelpe den i gang, da.

Jeg har et par andre rabarbrasmåplanter fra 2011 ute i potte, de ble dyttet litt ned i en pallekarm i høst for å ikke fryse mer enn nødvendig. Disse går nok også med i skråningsprosjektet, tenker jeg.

Egentlig har jeg sett et flott snekkerprosjekt som kunne fungert i den samme skråninga, men jeg tviler på at jeg får det til. Det enkle er jo ofte det beste, så jeg prøver rabarbravarianten i stedet. ;-)

1 kommentar:

  1. Så bra at sesongen er startet. Det er så koselig å følge med på om de spirer. Nå har jeg satt minidrivhusene "et hakk opp" nærmere lyset. Det er nemlig ikke alt som er like spirevillig, og nå havner de snart ut i snøen hvis de ikke oppfører seg!

    SvarSlett