søndag 2. januar 2011

Hvem skal ut...? (Frøboks-klargjøring)

Mens Nyttårskonserten fyllte stua i går, bladde jeg meg gjennom ymse frø.
Jeg regner med trengsel i såtrauene etterhvert, så alt som kan spire ute, får vær så god gjøre det!
Men hvilke skal / kan rett ut?
Eller om det er noen som kan være inne litt nå, og så komme seg ut før trengselen tar til?

Stokkrose Nigra
Ridderspore
Kirgisløk
Salvie (genitanblå type, aner ikke navn)
Brudeslør
Chenopodium capitatum, Jordgubbs-spenat. Innbiller meg at det er jordbærmelde, forresten?
Kattost
Geranium Renardii
Kaukasusskabiosa
Etasjeprimula
Ministemor
Iris (gammel høy blå)
Mariklokke
Trollius
Breiskolm
Mirakelblomst
Campanula persicifolica
Lilium martagon (her lurer jeg på om bilde nr tre fra venstre også er frø, eller bare skall? For mine ser slik ut, og jeg vet jeg sådde noen fra denne posen i fjor...)
"Putenellik", ganske varm grønn bladfarge til nellik å være, skarprosa, små blomster.
Akeleie, rød/oransje
Sildre (har en hvit og en rosa pute, men hva heter de mer enn saxifraga, da tro?)
Beklager tvilsom navnegivning på en del av dette.

Vi har jo også slike klassikere som frøposene "frø fra halvstor kongle funnet på Gimle eller Myren", "rosa i etasjer" og "to ulike stauder?"... Bedre merking kunne kanskje være et nyttårsforsett? LOL!
Disse kommer til å bli delt 50-50, noen ut nå under snødekke, og resten vente til frosten er over.

1 kommentar:

  1. Du er kommet laaaaangt frem i forhold meg. Har ikke tatt frem frøboksen enda. Insisterer på at såjorda må komme på Plantasjon, men da.... :-) Jeg satte Akeleie-frøene ut i snøen i fjor såvidt jeg erindrer :-)

    SvarSlett