lørdag 5. juli 2014

Jeg kommer snart

Overskriften er tittelen på min sist leste skjønnlitterære bok, av Selma Lønning Aarø. Hun kåserte på en tilstelning jeg var på i vinter, og da boka stod der så ny og fin hos mitt lokale bibliotek, tenkte jeg at litt humor i hverdagen kunne komme godt med.
Så ble den stående en stund, for jeg var ikke i skjønnlitterært humør, men nå i dag var det passe regntungt og jeg hadde passe lite lyst til å gjøre husarbeid, og plutselig var alle andre ute av huset. Temaet er kvinner som ikke får orgasme, eller rettere sagt; jeg-personen som er lei av å fake orgasme. Legg til mann og barn, en au pair som slett ikke faker og en dildo med orgasmegaranti, så er settingen klar.

Allerede på side 15  hadde jeg lyst til å logge på Face for å sitere den setningen der hun sammenligner seg og damene på film, disse damene som gir alle oss andre dårlig selvbilde. Men så tenkte jeg at jeg må jo lese litt mer før jeg går god for boka. Nå er den ferdig lest, og jeg er både mildt humrende og litt frustrert. For ja, det er en mørk komedie slik baksida av boka lover, men det er også en litt trist historie om kravene vi stiller til oss selv. Så tankene svirrer litt, og blander seg med filmen jeg så i går kveld der mannen tilstod utroskap mens kona holdt kjeft med sitt heftige sidesprang - og jeg tenker at det er jammen ikke for amatører, dette livet! Og ikke gjør vi det enklere selv, heller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar