søndag 20. november 2011

Kaldbenk

Det har bare såvidt vært frost her enda, og feldsalaten som bare fikk meldugg i sommer, har flere struttende små frøplanter nå. En av dem er høsteklar, og har stått like fin i et par uker. De andre lurer jeg på å potte om og sette litt beskyttet - akkurat nå står de der brøytebilen vil plassere snøen.
Men hvor beskyttet er "litt beskyttet"?
Må det glass over? Jeg fant tips om kaldbenk her. Vil det vokse litt raskere i så fall, så kan jo det være verdt et forsøk. Det ligger et vindu og slenger i boden, planen var å bruke det med den opprinnelige ramma som benk, men ramma er tung og vinduet er koblet og tungt, det også. Så jeg bør nok lage ny ramme, og skru opp vinduet for å få dobbelt vindusflate?

Vinterkarsen jeg også gav opp i sommer, har blomstret, stengelen visnet, og nå kommer en ny rosett. Mye spenstigere og tettere enn den første. Kanskje den kan få bo i samme kaldbenken? Det er ikke mye å ha i suppa foreløpig, vil i alle fall at den skal være tre ganger så stor...
Tviler på at jeg får somlet meg til å snekre noe med det første, men jeg har et par små pyntedrivhus der det er plass til 6 potter i hver. Da blir det ingen isolasjon, men i alle fall beskyttet for vind og væte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar