søndag 25. april 2010

Hagedag

Har gjort meg så ferdig jeg kunne med pallekarmene i dag. Bark rundt, og de to betongflisene jeg støpte i fjor har fått hvile i vinkelen. (Skal få tatt bilde). Mer bark kommer når gubben blir frisk, og en pallekarm til skal få olje når været frister til å ha tak over hodet. Har fylt jord fra diverse potter fra i fjor, tilsatt kukompost og posejord, langtidsgjødsel og litt hønsegjødsel for å få en god blanding. Og så kom omsider jordskokkene ned i, da. Det var jo de som startet hele pallekarmstyret. Men det har gått utrolige mengder jord, synes jeg.

Litt vask av store potter etter jordtømminga, vanning her og der. Og ominnredning av bedet ved inngangsdøra. Hortensiaen ble tatt opp i flere deler, hovedrota var forankret omtrent ned til Kina, så jeg sleit en smule. Finner ikke jernstanga vår? Men greipet holdt, selv når tålmodigheten tok slutt og jeg bare satte meg på skaftet og hoppet til... Nå har jeg to store potter med hver sin busk, og ei verandakasse med spirene fra greina jeg la av i fjor. Der kan de jo ikke bli stående, den er for grunn, men det går vel en måneds tid eller så. Greina var akkurat passe lang til kassa, så det var jo greit.

Tulipanene som stod der, grov jeg også opp og dyttet ned i ei potte med jord. Til høsten skal de få bo i soloppgangsbedet sammen med resten av de røde og gule.

De ville bare skjære i fargen mot løytnantshjertene, som nå har fått juleroser foran seg. Det ble kjempelekkert med vinfargede juleroser foran de rødlige stilkene til løytnantshjertene, forresten! (Og takk til Amo for julerosene!!!)
Når frosten har sluppet helt, skal riddersporer ned inntil veggen, tenkte jeg. (Og da er det takk til Kristin, hvis jeg ikke husker feil?) Og så er jeg litt i tenkeboksen når det gjelder å få dekket over løytnantshjertene når de visner. Hvis jeg finner noen månedslavaterafrø som vil spire, kan det hende jeg gjør det såpass enkelt...
Det står jo en del storkenebb i potter fra i fjor, også, hmmm. Eller kanskje et par tuer av de høye blå storkenebbene kunne gjort seg? Det står jo ei solid tue midt i rabarbraen - og den har jo bare fått vokse som den ville, den har jo ikke skadet rabarbraen...
Får se etter hvor høye de rekker å bli før løytnantshjertene visner, jeg skal ikke ha noe villniss der! Ikke akkurat dér...

I morgen påstås det fra mer jordnært hold at vi skal jobbe med sjølmeldinga. Jeg har lyst til å måke sand og legge stein slik at stien mellom pallekarmer og bærveggen blir ferdig, og omarrangere noen potter som ikke pynter opp etter planen. Men kanskje rekker jeg begge deler før jobb? Har seinvakt, så det ER mulig. Prikling skulle også stått på planen. Noen reveamaranter har det temmelig trangt!

Ikke har jeg fått skurt og oljet trammen foran boden, heller. Men dét kan jo gjøres en regnværsdag, forsåvidt. Selv dét frister jo mer enn de hersens papirene som skal gjennomgåes.
;-)

En ekstra hems i garasjen har jeg også oppdaget at det er plass til oppunder taket, over garasjeporten. Må bare dra ned porten når man skal legge noe der, så det blir kun til sesong-/langtids-lagring. Kan i alle fall bli greit til ski og slikt nå, og potter til vinteren. Her må hver en kubbikkcentimeter tas i bruk, når vi var så dumme å bestille all den veden på en gang under sprengkulda i vinter.

Huff nei, synes IKKE jeg har tid til papirer. Men det kan jo vise seg å bli god timebetaling, så vi må vel til pers... Vi har lovet hverandre at det IKKE skal gjøres siste kvelden, nemlig.
:-)

4 kommentarer:

  1. Du har fått gjort masse arbeid i hagen - Flott:)

    Og da kan det vel presses inn litt papirarbeid og hvis det går i pluss er det vel anvendt tid! ;D

    Ønsker deg ei flott uke!

    SvarSlett
  2. Ja det var litt av en produktiv hagehelg. Her ble også hele helgen tilbrakt ute i hagen.

    SvarSlett
  3. Ble nok ikke det store utbyttet av papirarbeidet, men deilig å være ferdig, uansett. Og så var jo været på min side, da. Dårlig mens jeg fordypet meg i papirer, og fint da jeg kom hjem fra jobb og kunne ut og leke!

    SvarSlett
  4. Notat til meg selv: Husk at du har sådd reveamaranter, kanskje de er brukandes når den tid kommer?

    SvarSlett