søndag 18. juli 2010

Sense of place

Er seriøst i tankeboksen om dagen. Så hagefolket får bare bære over med meg, selv om det er blåbær i enden.
;-)

Da min kjære tok geografi grunnfag for et par år siden, var begrepet Sense of Place viet en del oppmerksomhet i pensum. Kan oversettes med stedsidentitet, men begrepet bærer en hel liten filosofipakke i seg. For flere stikkord, se denne powerpointen:
Stedsidentitet og omdømmebygging : Kulturarv som ressurs .
Om den er god eller dårlig faglig sett, har jeg ingen formening om, men den trakk i alle fall noen nye linjer i tankekartene mine. Noe som lager fred i hodet mitt og kjennes godt for meg.

En venninne av meg snakket tidligere i sommer om svenskenes begrep "smultronställe". Som jeg innbiller meg er mye mer enn et "jordbærsted" for oss. Vi bruker kanskje begrepet fristed?

Jeg vil gjerne at hele hjemme skal være mitt fristed.

I gode stunder er hagen det, når jeg greier å legge av meg tanken på det ugjorte. Innendørs gjenstår det mer før jeg klarer det, tror jeg.

Men bygda mi er også en del av "hjemme", der jeg vet om gode tankesteiner å sitte på, stier som bringer meg raskere fram, vakre utsikter.
Og jeg oppdager stadig nye tilknytningspunkter til bygda mi, som jeg hadde glemt at jeg hadde. Små detaljer, ofte, som forklarer noe jeg liker, en fordom jeg har, noe jeg har trodd om noen uten å vite hvorfor.
For eksempel liker jeg ikke Haugen. Eller Trekanten, som det har hett siden de bygde nytt for 20? år siden, men som innfødte fremdeles kaller Haugen. Jeg likte den gamle butikken Haugen, og er veldig glad i jernvarebutikken Arthurs, som ligger i det gamle butikklokalet. Men bygget Trekanten misliker jeg dypt og inderlig. Og her om dagen skjønte jeg hvorfor. Jeg har fortalt det til alle jeg har vist rundt her siden vi flyttet hjem for ti år siden, men har vel ikke hørt skikkelig etter på hva jeg selv sa, tenker jeg:
"Her plukket vi bygdas beste blåbær før, store som druer!" Nå er det supermarked, Jysk, Politi og en eller annen menighet som holder hus der. Og bensinstasjon på jordet der vi "fløy". Fine tilbud alle sammen, men fullstendig feilplassert for meg!

Hvorfor var forresten blåbærene så store akkurat der? Kanskje på grunn av skraphandleren på toppen av blåbærheia? Blir blåbær større med mye jern i jorda?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar