søndag 12. juni 2011

Forvirret om vinterkarse - og et par ekstra ukjente

Barbarea verna, Barbarea vulgaris, Berros, vinterkarse. Dette ugresset har jeg som før nevnt prøvd å så i flere runder, og nå har det blitt planter av det. To helt ulike planter, faktisk. Fra kjøpt frøpakke. Og det er jo litt pussig.
Jeg skal ha det til gresskarsuppa til høsten, og den lærte vi å lage på Gran Canaria. Der var "berros" en selvfølge i grønnsaksdisken. Bladene vi brukte likner på planten til høyre i øverste bilde. Planten til venstre, som de fleste av småspirene (bildet nedenfor) likner på, har en liten hvit blomsterstand, ikke en gul som jeg har googlet meg til at denne planta skal få.

Til alt overmål har jeg lest i Store Norske at den er "litt giftig" - det var jo ikke noen god merkelapp på suppemat?


Så har jeg et par ukjente. Den likefinnete nede til venstre?

Og den "busken" under her, som jeg først trodde var rucola som hadde overvintret? Smakte relativt mildt da den var liten. Nå er jeg mer skeptisk til om det i det hele tatt er en matplante? Ca 30 cm høy og ganske tykk stilk, 0,7 cm, vil jeg tro. Snublet tilfeldigvis over begrepet stauderucola, men mener det brukes om Diplotaxis tenuifolia , og synes ikke de likner helt? Noe av jorda kan ha kommet fra fjorårets trau med japanske bladgrønnsaker, kan det være en mizuna som har gått i stokk?
Tips mottas med takk! Er alt spiselig her?
:-)

1 kommentar:

  1. Hei!
    På det øverste bildet er den med runde blader vinterkarse
    (Barbarea),den andre ser ut som vanlig karse (Lepidum).
    Den store er verre å ta,kan det være Burot (Ugras)?

    SvarSlett