onsdag 6. juni 2012

Forsinket, men i full sving

Selv om vi fikk folk til å ta husmalinga, har verandaen vært "vår". Og først og fremst podens, han skal tjene penger til PC. Nå har vi kommet så langt at vi har fått på plass de store sinkstativene i nabo-enden, og neste skritt er drivhus-stativet i motsatt ende. Men da må jeg først få tømt det, det står fremdeles inne med overlys. I dag ruslet en malabarspinat, tre paprika og tre solsikker ut. Men det må en del løk UT av pene potter for å få hibiscus-aktige småplanter NED i de samme pottene. Og da må jeg ha et sted til alle løkene. Det var mange nye småløk på gang under noen tulipaner jeg bare skulle røske bort i dag... Og så er det Medusa-chiliene, som foreløpig har EN lys, gulgrønn chili stikkende opp fordelt på fire små planter, og ikke er spesielt slående lik sin navnesøster. Et par blomkål har heller ikke kommet seg ut.

Jeg går og skuler på tomatene som skal flyttes ut av vinduskarmene. De er opp mot halvannen meter høye, og ganske sammenvokste attpå! I morgen, kanskje. Eller til helga?
;-)
Squashfrøene kom i jord først i dag, men jeg har noen gresskarplanter som har rukket å komme med hannblomster før de har kommet ut. Det har vært stige der pallekarmen deres skal stå...

Men på den gode siden: Jeg har fått ferdig veggpottene ved inngangsdøra, med surfinia i rødlilla, riktig knall mot det sommergule huset. Jeg har fått bundet opp begge jackmaniiene, og habliziaen har fått klatretråd. Vesla har båret pelliskrukker opp og plassert dem pent på hyllene nede på sink-stativene, og jeg har plantet jordbær i overetasjen. Men i år planter jeg alt i sekker, for i fjor tørket det skrekkelig fort ut. Ipomoea har kommet ut og fått klatrestativ. Gleder meg til dem, det er en ny, stripete type.

Verandadørene fikk festekroker i dag, og det var nå nesten det beste av alt, det blir VARMT inne når sola står på!

Og så har jeg plukket en bukett hvite roser og plassert sammen med akeleiene, der en stige hadde vært noe brutal. Nå ser det forbausende gjennomtenkt ut! En hel gjennomtenkt kvadratmeter i en ellers "noe" ustrukturert hage. Ja, ja. Vi er bare i begynnelsen av juni!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar