torsdag 14. juli 2011

Anisisop

Av og til er bloggeverdenen liten. I kveld har jeg forsket litt på anisisop, mest fordi jeg ikke har plass til de jeg har sådd, og lurte på om jeg bare skulle hoppe bukk over hele plantene. Det jeg hittil visste, var at de er te-planter, og jeg drikker fint lite te. Så mente jeg å ha lest at det i øko-kretser anses for å være bra å ha dem, for fuglenes del. Nå har jeg fått det bekreftet via en hagevenninne der småfuglene får mer enn gjennomsnittlig godt stell... Og fugler vil jeg jo ha, det er da nok mygg her i lunden...
I tillegg skulle de være gode i salat, og det spiser jeg jo litt av. Og til svinekjøtt og krydret ris. Så da må jeg vel finne en krok til dem, likevel. Det ser ut for at de kan tåle skygge, og da kan jeg kanskje ha dem i bedet under verandaen? Det blir et par timers sol, men ikke så mye mer. Men da må jeg få malt ferdig huset først, det bedet måtte stigen stå i. Sukk. Stor potte til denne også? Er litt lei av alle disse til dels stygge ventepottene i hytt og pine. Ikke helt hageplanlegger, jeg nei.

Kanskje de kan sloss med peppermynten? For den må jeg virkelig snakke alvorlig med snart. Vet jo (nå) at den ikke skulle vært i "fri" jord, men visste det ikke den gangen den ble plantet...
Om noen i strøket vil ha peppermynte, er det bare å stikke innom, for å si det sånn. Om jeg ikke er hjemme, finner du nok et greip. Don't be shy!

Jeg har allerede fylt teboksen, og enda litt.

3 kommentarer:

  1. Anisisop er en nydelig urt både for fugler, sommerfugler og ikke minst mennesker. Jeg bruker hvertfall min til mye snadder :)

    SvarSlett
  2. Hehe, den peppermynten er like aktiv i friflyt som oregano... Man lærer å lenge man lever :-)
    Anis-isop har jeg bare hatt til pynt, den er jo fin i bedet / krukkene!
    Og pellisstiklingene jeg fikk, de var alle like, og de blomstrer som bare rakker'n! (og jada, de er jo litt fine...)

    SvarSlett
  3. Skal få plassert anisisopen, det har jeg bestemt! Men Mete, var alle like? Så kjedelig, er det noen andre du vil ha, er det jo stiklingtid nå? Jeg har fått en superlekker stjerne fra Blomsterguri, og har allerede tatt en stikling jeg tror har rotet seg!

    SvarSlett