lørdag 23. juli 2011

Sorg og raseri

En venninne sier det godt på Facebook: Det finnes ikke nok straff i vår lov til å slukke min hevntørst. Det er derfor demokratiet og loven er bedre enn meg.

Prøver å forklare og sortere til eldstemann, skjerme den yngste. Forklarer begrepene; frimurer - og forteller om hedersmenn jeg kjenner som er det, om ordener i det store og hele, og om konspirasjonsteorier. Gro Harlem Brundtland, hvem hun er og hva hun har gjort for landet. Prøver å forberede ham på at han kan kjenne de tre savnede fra Vest-Agder, at det kan være noens storebror eller storesøster. Hvordan man kan kjøpe så masse kunstgjødsel. At du ikke kan se på folk om de er gale. Hva betyr høyreekstrem. Tegn på at folk endrer seg, litt fjerne naboer som fikk en slik endring i fanget for et år eller to siden - de hadde trodd gutten hadde kjærlighetssorg. Det blir utrolig springende.

Og jeg brekker meg og mister stemmen når jeg leser at de pårørende blir bedt om å sende bilder av ungene, og tenker i det samme om jeg har noe oppdatert godt bilde på begge ungene???

Tenker på vakre Utøya, og håper de på sikt klarer å gjenerobre den slik vi sakte men sikkert har gjenerobret Baneheia.
Så ser jeg Siv Jensen si at alle hennes 25 000 medlemmer er AUFere i dag, og håper i mitt stille sinn at mange av dem fortsetter å være det...
(Lagt til i etterkant): Sitter og leser på nettstedet den antatte gjerningsmannen har publisert på, og ser at han er sint på Frp også. Men hva skjer med folk som går utenfor ytterpartiene våre? Når Rødt ikke er rødt nok, når Frp er "for politisk korrekt og bare hører på PR-byrået sitt"? Når KrF ikke er kristelig nok? Blir slike folk fulgt opp? Hvordan? Han sier jo selv at de fleste moderate som tilhører en hat-ideologi kan bikke over og velge konservatisme...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar