tirsdag 13. januar 2009

Gode ting

Jeg har oppdaget at musikk-gleden er tilbake. Det at jeg ikke orker musikk, er et tydelig tegn på at depresjonen nærmer seg hos meg. Men nå kan jeg fylle rommet med skikkelig solid gammel heavy. Deilig.
I dag skal jeg drikke kaffe med en venninne i byen. Fysioterapien ble avlyst pga sykdom, og det fikk jeg snudd til noe positivt!
Trening:
Jeg tok trappene på jobb i går, og ti situps.
I dag vil jeg ta 15, og jeg har kledd på jentungen yttertøy i to runder. (Vi hadde parkdress, men de skulle til et vått sted og måtte ha regntøy.) Lærte at enten må jeg levere så tidlig at jeg ikke trenger ta regn- og ulltøyrunden selv. Eller så må jeg i alle fall sette av tid tid å hvile etterpå. Men i dag kunne jeg jo dra hjem og hvile, så det gjorde ikke noe. Nå er jeg kommet dit at jeg i alle fall greier å gjøre slikt, og blir glad for det. Det er ikke mange måneder siden jeg ikke greide så pass. Og var rasende fordi livet var blitt så redusert.

Må jo flire litt for meg selv når jeg leser gjennom her. For et år siden ville jeg ikke tenkt på påkledning av vinterbarn som en form for trening...
Ergoterapeutene på jobb har et begrep som heter ADL, Activities of Daily Living. For mange år siden var jeg på et foredrag der de presenterte et registreringssystem de hadde utviklet for bestemte pasientgrupper til habiliteringstrening som skulle overføres fra en type institusjon til en annen. (Lurer på om det var PU-reformen?) Det gjorde et uutslettelig inntrykk. Alt fra å smøre brødskiver til personlig hygiene ved toalettbesøk, med kryss i rubrikker for "gjør ikke dette", "greier seg selv med oppfølging", "trenger spesielle hjelpemidler, type...".
Jeg mener, hadde du spurt meg: Tror du at en pasient med "slik og sånn" diagnose tørker seg bak uten hjelp eller påminnelse, så hadde jeg vel tenkt meg om og svart nei. Men tanken hadde bare ikke streifet meg før.
Nå er jeg der selv, i skjemaet. "Håndterer personlig hygiene, bortsett fra fotpleie" kunne de ha skrevet. "Bør ha telefon med høyttaler". "Bil med automatgir ville antakelig ha lettet hverdagen". "Flink til å bruke sekk i stedet for veske, trener på å ikke putte for mye i den".

1 kommentar: