mandag 3. august 2009

Jeg trodde jeg var flink

Så har man miljøsyndet igjen.
Jeg tenkte som så, at voksduk vil gi mye mindre vasking og bruk av vaskepulver. Praktisk og lettstelt er det også. Men hva leser jeg? Voksduker kan inneholde ftalater! Nå er jo ikke mine unger så små at de spiser på duken lenger, men jeg blir så oppgitt over at man skal være nødt til å se dama på Hansen og Co (ikke noe billigskvip, nei...) dypt inn i øynene når man kjøper - anything - og spørre: ER det ftalater i denne? KAN denne servietten komposteres eller er fargene giftige? (La merke til flammefargen her en kveld jeg satt ved en hyggelig bålpanne oppi lia og noen hev innpå en farget serviett. DA ble jeg skeptisk til servietter...)
Så får vi håpe at vi er så sammenvevd med EU at det som står om lotion annet sted på sida jeg lenket til, gjør at det er trygt for oss EØSere også.

2 kommentarer:

  1. Det er en jungel dette, og det er vistnok registert ca 50000 kjemiske produkter i verden!!!

    Nevner bare her plastmaling, dvs vannbasert maling! Foruten ftalater, som avdunstes over årtier, inneholder de en mengde tvilsomme stoffer!
    Bruk lin og alkyoljemaling, varm opp rommet godt og whitespriten fordamper i løpet av en ukes tid!
    Minn meg på det når jeg setter i gang med huset!!!

    SvarSlett
  2. Ja, jungel er bare forbokstaven. Var innom og spurte om voksduken i butikken. En av damene hadde vært på messe, og hadde fått beskjed om at alt var greit så lenge man ikke drakk det...
    Kjente at jeg ikke orket å spørre om produktlivsløp og hva når duken blir ødelagt og søppel, når de blir opplært til å gi slike flåsete svar til folk som bryr seg.
    Enklere å bare vaske tøyduker enn å forske videre...

    SvarSlett