fredag 22. juli 2011

Tom - men ikke målløs

Etter en lang dag med armene i flittig bruk til å lage metalldyr på Naturmuseet, og senere sokkedukker her hjemme, var internett ikke en del av planene for kvelden. Men etter hendelsene i Oslo og på Utøya blir det jo til at man svitsjer mellom TV og Face, nettnyheter og Face, prøver å skåne unger og ta en kort og lite detaljert gjennomgang med minstemor, og en dypere og mer saklig med 13-åringen.

Hva gjør man som forelder, liksom. En veiledning er lagt ut her.
Men jeg tenker mer; hva skal man rettlede barna til? Skal de bli politisk bevisste, ansvarlige deltakere i demokratiet, eller skal man bedre finmotorikk og kreativitet slik jeg viet første del av dagen til? Skal man gå foran med et godt eksempel, og hva er godt?

Jeg var allerede i tankeboksen etter å ha hatt med et ekstra barn i dag. Hun er jevngammel med min, men visste ikke opp ned på ei saks. Syntes hammer var et fascinerende redskap, men banket med kula i stedet for flatt hode selv om jeg forklarte flere ganger at det var enklere andre veien. Ville helst sitte og hamre, selv om hun nesten ikke nådde opp på spikeren da. Ville helst sutre og gi opp, la meg gjøre det meste. Men var umåtelig stolt da hun var i boks med dyret sitt etter mange motbakker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar