søndag 31. juli 2011

Ville allium

Jeg har funnet en allium i hagen, luket den ved et uhell. Så ble den slengt over til pallekarmene - for jeg skulle jo naturligvis huske å grave den ned igjen...

Såvidt jeg kan finne ut, er det en strand-løk, Allium vineale (bildet er lånt). Også kalt crow garlic eller field garlic i følge Cornucopia II. Litt usikker, siden vill-løk-tegningen i min vanlige flora også er ganske lik. I teksten til den norske floraen står det at vill-løken har mørkerøde eller fiolette løk-knopper, men tegningen viser lyse løk-knopper? Vår er lys. Smaken var gressløk-aktig, men vi har bare smakt på en småløk hver, siden vill-løk ikke står i Cornucopia det jeg kan se. Allium oleraceum, heter den.

Og jeg kjenner at jeg blir forferdelig frustrert av internetts manglende kvalitetskontroll, og av navneforvirring generelt. For i engelsk Wikipedia er det vineale'n som kalles "wild onion", og når man googler bilder, ser det ut som det er nesten fifty-fifty feilnavnet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar