søndag 25. mars 2012

Akeleiene mine

Jeg anser ikke meg selv for å være noen stor akeleiekjenner, men siden jeg har flere rundt meg som definitivt er i den kategorien, drypper det litt på meg også...
I dag har jeg ryddet i et bed der fire ulike slag hadde fått bo, og de sirlige etikettene var blitt noe pjuskete siden i fjor.
På de avskjedigede etikettene stod det:
Green apples
Rotstern
Strawberry Icecream
Blue star

Så har jeg fått frø som jeg fikk i jorda i dag, og på de pakkene stod det:
Green apples (helt fint med dobbelt opp av denne skjønnheten! Visste ikke at Amazon solgte frø, forresten?)
Nana Alba (og en hyggelig akeleiepost fra en annen hagegal i lenka!)
Nora Barlow mix
Blackcurrant ice (og i lenka sies det at den er en dvergtype, hurra!)

Og jammen fant jeg et trau med potter fra i fjor der det spirer som bare det. Men det var nok fra meg selv, for der var navnelappen simpelthen "akeleier". Kjenner jeg meg selv rett, har jeg tatt noen frøhoder fra en av de fire øverste - de står såpass tett at det kan jo bli riktig spennende.
Naboen fikk med seg en potte, hun var meget skeptisk til å la småpuslingene stå ute, og jeg skjønner hva hun mener. De ser jo så usannsynlig sarte ut som små.
Men de har nå trivdes alldeles utmerket under den gamle rosebusken i vinter, så jeg håper hun gjorde som jeg sa.
I morgen må jeg nok vanne dem litt, det er utrolig tørt her nå! En merkelig, bekymringsvekkende, men akk så deilig mars vi har hatt her i Sabeltanns Strøk.
:-)

2 kommentarer:

  1. Green apples var veldig spesiell. Si bare fra hvis dobbel dose blir for mye, så kan jeg gjerne hjelpe deg å bli kvitt noen. ;)

    SvarSlett
  2. Åh, du er nå snill, da!
    ;-)
    Men får jeg full spiring, så kan det nok dryppe en på deg også. Fikk sju frø av hver, og hvor skal jeg ha alle dem?

    SvarSlett