lørdag 8. september 2012

tilfriskning og nye erfaringer

En av taggene i bloggen min heter "tilfriskning". Den er omhyggelig valgt med en positiv klang, fordi jeg har hatt, og har, et klart fokus på å bli friskere. 

Det siste året har jeg hatt et greit grep om helsa, samlet sett. Jeg har hatt vondt i ryggen, men visst å håndtere det. Jeg har hatt runder med armene, men det har også vært til å leve med. Jeg rygger ned bakker når knærne krangler, og har i det hele tatt løsninger og ikke unnskyldninger på det meste.Jeg har hatt et klart fokus på trening, på bevegelse, og på relativt sunn mat. Jeg har lært av naprapaten, den psykomotoriske fysioterapeuten og Feldenkraislæreren min. Jeg har benyttet meg av Qi Gong-kunnskap fra tidligere i livet.
Og jeg har vært svært forsiktig med smertestillende, etter at paracet-hodepine var et av de mest fremtredende problemene da jeg ble syk i 2008.

Helt til natt til tordag. Jeg kom hjem fra foredrag onsdag kveld, og gikk i seng fordi ryggen kranglet. Etterhvert var den såpass vond at jeg fant meg en pinex forte - og sovnet rimelig raskt på den. Etter nøyaktig seks timer bråvåknet jeg av en hemningsløs smerte i bekkenpartiet, eller fra ribbbeina ned til øverst på lårene. Vondere enn veer, vondere enn gallestein. Men i samme type anfall. Husk å puste! Jeg kom meg ikke opp i sittende, fikk ikke tatt mer smertestillende. Enden på visa var at to ambulansefolk kom og dyttet i med Vival og en stikkpille med morfin. Siden har gubben hatt hånd om medisinering av mor, og selv går jeg rundt og er rimelig ubrukelig. Men i dag GÅR jeg i alle fall... for det meste uten krykker, til og med.
Men tilfriskning - det kan det vel neppe tagges som.
:-(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar