søndag 20. februar 2011

Ansiktsblindhet

Siden jeg jobber på sykehus, finner jeg av og til nyttige begrep mens jeg egentlig jobber med noe helt annet. Ordet Prosopagnosi var i første omgang bare noe jeg skulle klare å uttale, men så ble jeg litt nysgjerrig, og så skjønte jeg at HER ER SVARET!
Prosopagnosi betyr ansiktsblindhet, og kan best sammenlignes med dysleksi for ansikter i stedet for ord. Jeg har nok ikke den verste varianten, det finnes folk som ikke kjenner igjen sin egen kone.
Men finnes det mer enn én mørkhåret mann i dress i en film, mister jeg tråden. Jeg kan fremdeles være nødt til å lese meg til på videocoveret at George Clooney er med i en film. Da har jeg hatt en følese av at det er noe kjent med han der...
Cowboyfilmer med helter i lys hatt og skurker med mørk hatt er veldig greit, for å si det sånn!
;-)
Nå har jeg nettopp fått mail om at det har kommet et nytt nyhetsbrev fra forskningssenteret som jobber med dette, og der var jammen favoritt-fag-forfatteren min nevnt! Oliver Sacks har skrevet utrolig fascinerende bøker om nevrologiske pussigheter, men han sliter altså veldig med å kjenne igjen folk. (Lenka går til bøker av ham som er registrert i den norske samkatalogen for bibliotek.)

2 kommentarer:

  1. Kanskje jeg også har et snev av dette, for jeg strever også med disse mørkhårede mennenene på film som ser klin like ut... Du som har lest om det, kan det trenes opp? Hadde jo vært litt morsomt å få noe ut av påskekrimmen, for en gangs skyld... ;-)

    SvarSlett
  2. Vet ikke, jeg? Har ikke kommet særlig langt i å forske på temaet. Var senest i dag i knipe fordi jeg ikke hadde kjent igjen søstra til en inngiftet - enda hun er hyggelig og jeg har vært i selskap med henne flere ganger...
    skal se om jeg kan finne noe stoff på det, I'll keep you posted!
    ;-)

    SvarSlett