torsdag 5. februar 2009

Frøene på naan-brød

Etter nærstudier av naan-brød, (NAM-brød, som ungene kaller dem) fant jeg ut at frøene oppå lignet veldig på kirgisløkfrø. Og kirgisløkfrø har jeg rikelig av. Fant ut at løk ikke spises innen ayurvedisk tradisjon (fremmer ikke godhet, men lidenskap og ignoranse), så jeg syntes det var litt rart om det skulle være slike som var på naan-brødet.
Men så fant jeg ut at det var Nigella-frø, og de ser virkelig like ut. OG de kalles løkfrø, for å gjøre forvirringen komplett.

Det er viktig å skille mellom Legesvartkarve (Nigella sativa) (som er den riktige) og Jomfruen i det grønne (Nigella damascena). Og det var det jo fint at jeg oppdaget, for nå var jeg mentalt "halvveis til gartneriet" der de har fått årets frø. Jeg koblet ikke at det var to ulike arter. Noen som har N. sativa i nabolaget? Kanskje de har på Vung Tau eller en av de andre innvandrerbutikkene? Da kunne det visst hete kalonji.

Verre er at oppskriftene jeg fant på naanbrød alle hadde melk eller yoghurt i seg? Vi har spurt når vi er på restaurant, og har alltid fått beskjed om at det ikke inneholder melkeprodukter. Toros ferdiglagede små hadde også melk i, og ble igjen i butikken. Jeg har da kjøpt store leiver før? Og jeg er jo dødsnøye (unnskyld uttrykket, men det er jo det jeg må være) når jeg leser på varedeklarasjonene. Må ha vært et annet fabrikat, men hvilket...?

1 kommentar:

  1. Huskelapp til meg selv:
    India Santa Maria sine Naanbrød er melkefrie.

    SvarSlett