søndag 23. oktober 2011

Hosta

Hver gang jeg skal finne ut hva hostaen i hagen min heter, googler jeg Turbolotte og Hosta... det er jo også en måte å finne ut av ting på, men litt klønete i lengden. Men siden hun er adskillig ryddigere enn jeg, har hun forsket fram navnet på Hosta undulata 'Mediovariegata', som jeg altså har delt en gang tidligere. OG rent bortsett fra dét, er jo artikkelen hennes lesverdig når som helst!

Nå til våren skal jeg nok dele dene Mediovariegataen igjen, men i år har jeg lest om Hosta som matplante, og det må jo prøves ut...
Derfor skal de plantene som fradeles, få plass under verandaens vandreskygge, med mindre jeg finner noen i nabolaget med andre hostasorter som jeg kan bytte med. Og da gjerne sieboliana eller sieboldii-typer, eller fortunei, eller Montana - altså de som er nevnt i artikkelen.

Og i sakens anledning er jeg litt spent på den nye naboen, for jeg har bare ett greip. Og skal man dele hosta, trenger man to. Har hørt han er hyggelig, og at hagen var med på å avgjøre at han kjøpte, så det er jo lovende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar