fredag 21. oktober 2011

Lykkedag med frø og bøker!

Etter en heller slitsom dag på jobben, var det ekstra stas å komme hjem til BØKER OG FRØ!!!
Edible forest gardens i to tjukke bind, ganske nøyaktig 1000 sider til sammen, som snille biblioteket hadde lånt inn til meg.
Og den fiiine boka til Magnar Aspaker, Frodig blanding, med frøpakker attåt! Trallala!

Så selv om jeg har mest lyst til å krølle meg opp i sofaen, skal jeg ta meg tid til å se hvordan frøene skal behandles. De fire første er spiselige - om de smaker godt vil vise seg:

Allium validum stratifiseres - men jeg tror jeg venter til uti januar-februar?

Allium obliquum såes i vanlig innetemperatur.

Allium victorialis (seiersløk - den eneste jeg hadde hørt om fra før. Nesten for pen til å spises... Interessant artikkel her! Men huff, hva den sier: "Siden det tar 5-6 år fra frø til man har planter som kan høstes, er det en fordel å starte dyrkingen med deling av planter. Ved såing bør man så om høsten og bruke så ferske frø som mulig. Såpotten kan med fordel stå ute over vinteren. Da spirer frø om våren."
Det var jo ikke akkurat noe for min tålmodighet. Må nok merkes forskrekkelig grundig! Og enda viktigere: I jorda så fort som mulig!

Iris setosa var arctica stratifiseres
Gentiana angustifolia, stratifiseres. (Denne skal jeg ikke spise, den er bare så nydelig at jeg MÅ prøve å få den til...)
Bildelenkene er til Magnar Aspakers utrolige hjemmeside.

Må nok en tur på gartneriet og se etter store plastpotter i morgen... Uff da! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar