lørdag 30. april 2011

Forest gardening

Jeg har forsket litt på ideen Forest gardening i det siste. Snublet over det ganske tilfeldig via YouTube, egentlig. Men det er noe ganske tiltalende i tanken om at man ikke skal så og grave hele tiden, men høste av flerårige ting. Særlig liker armene mine tanken på å ha en god del av hagen slik.
Jeg har allerede en del planter som får stå fordi de yter til andre enn oss menneskene, som bergmynten. Den greske oreganoen smaker mye bedre, men jeg elsker å sitte ved bergmynten og se på alle som "humler rundt" i tua. Rognetrærne som sår seg rundt omkring får også stå, stort sett.
Rabarbra er en annen fleråring som det er mye av i hagen - og flere er underveis. Ellers drømmer jeg om asparges, men det er vel neppe nok sol hos oss. Og den er i tillegg rimelig plasskrevende. Så er det jordbær, bringebær, bjørnebær, rips og diverse blåbær. Både norske og amerikanske. Gressløk, prærieløk. Ymse mynter. Anisisop ligger i vann og skal såes i morgen. Dagliljer har jeg nå ikke hatt hjerte til å smake på, de er jo så pene.
Persillene overlevde forrige vinter, men ikke denne. Så der er det om å gjøre å stelle pent med frøplantene som ser kjente ut...
Men en del ettåringer må det jo bli. Årets største prosjekt så langt har vært tomater, som det ble sådd litt i overkant av. Men nå er jeg snart kvitt overskuddsplantene! Fem ulike slag, til sammen.
Litt pryd og fryd skal vi nok også finne plass til. Og litt krydder må man ha på tilværelsen. Basilikumene kommer veldig fint, de skal få bo inne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar