onsdag 15. juli 2009

Dyrevern og søppelberg

Vi har hatt nok en tur i Dyreparken i dag. Det må ha vært dobbelt så mange folk der i dag...
Sist jeg var der - i forrige uke - murret en tanke i magen min, og i dag greide jeg å formulere den:
Hva er vitsen med å redde sjeldne dyr, hvis man samtidig drukner jordkloden disse dyrene bor på i søppel?
Dyreparken oppfordrer jo til sjimpanse-redding og deltar i avlsprogrammer for ulike dyr, og det er vel og bra. Men i alle butikkene i parken får jeg en viss avsmak. Spesielt ved utgangen, der vi har et siste dostopp - og doen er jo innerst i butikken. Her er stemningen nærmest som ved hai-foring; "Feeding Frenzy".
Jeg skjønner at det er snakk om å melke turistene for mest mulig penger, og som innbygger i kommunen er jeg jo glad for skattepengene, men hvor mange spin-off-produkter og kosedyr TRENGER en unge, egentlig? Må de få både liten og stor tiger-dukke? I tillegg til sabler og svinedyre drakter og gullmynter i plast? Må alle dyrene i parken fremstilles i både plysj og plast? Som kopper, nøkkelringer og linjaler? Som sekker som er for små selv til et par dansesko?Portrettert på matbokser som mister fargen (de i plast) eller ruster i oppvaskmaskin?

Kunne det ikke være morsomt nok å oppleve noe, se noe, leke i ulike utfordrende miljøer?
Blir det virkelig morsommere av alle tingene? (Må se bort fra ihuga små Sa'tann'er, de har det helt klart morsomst i mer eller mindre full mundur.)
Men ettåringer i røverkostyme? Da er det mors syke behov, spør du meg. Eller tantes eller bestemors. Nå blir jeg kjønnsdiskriminerende her også, men det får stå sin prøve ;-)

5 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg Anita. Da poden var liten var den beste tiden for oss i parken om våren. Da hadde ikke alle aktivitetene åpnet enda, og vi kunne oppleve dyrene og lekeparken (nesten) helt for oss selv.

    Tenk at din mor og tante var forbi her uten at jeg visste hvem de var da!!

    Det ser ut til at vi bare blir noen få til sommermøtet. For meg er det helt greit, egentlig bare veldig koselig. Hva mener du?

    SvarSlett
  2. Var det deg de slo av en prat med? Jeg trodde det var Amo, jeg? Men blonde og hyggelige er dere jo begge to, og det var signalementet... Eller har vi enda flere potensielle medlemmer oppi strøket der?
    De to skravlebøttene er mørke og snakker trøndersk.

    SvarSlett
  3. Åh, forresten, helt greit om ikke alle kommer. Jeg kan jo skravle for fler, jeg?

    SvarSlett
  4. Hihi.....snakker om å være innbilsk....det var sikkert Amo. Det har kommet så mange hyggelige damer forbi i det siste som har kommentert hagen. Jeg synes også det er hyggelig å være få....akkurat som i gamle dager:-)

    SvarSlett
  5. Ja så enig at jeg fråder her jeg sitter. Det irriterer meg så siiiinsykt alt det søppelet de selger. hadde det enda vert litt kvalitet på det.

    Vi sees til møtet!!

    SvarSlett