fredag 31. juli 2009

Får ikke sove i været

Det uler rundt huset og knirker i det. Noe skramler ute, jeg som trodde alt var forankret... Smådrivhusene på verandaen røsker i fortøyningene, og jeg ligger og spekulerer på hva slags tau jeg egentlig brukte på dem? Angrer på at nicotianaen - som endelig blomstrer- ikke fikk en solid pinne i stedet for litt tau og ny plassering inntil veggen.
Vi ligger jo vanligvis godt i le nedi dumpa vår, men i natt er visst alle vinder løs? Jeg har ikke vært med på maken sommerstid de ti årene jeg har bodd her. Regionsavisa gasser seg naturligvis! Samtidig har jeg bodd lenge nok andre steder i landet til å stusse på at sørlendingen aldri ser ut til å ta været alvorlig nok, det være seg snø på tak eller båter fortøyd med "hyssing".

Var en tur og luftet vettet på Møvikknatten i dag formiddag. Der er det vanligvis utsikt "halvveis til Danmark". Oksøy kunne bare anes, Flekkerøya så ut til å være en ubebodd gråstein i regndrevet. Jeg putta mobilen i den aller innerste "damelomma" fordi det ble så vått i regnjakkelomma. Fordelen med å måtte se ned når man går i skogen er jo at man finner litt kantarell ;-)

Kanskje jeg faller til ro hvis jeg tar en runde i massasje-"stolen"? Ja, det tror jeg kan være tingen!

4 kommentarer:

  1. Mot formodning, eller var det - mot normalt - hørtes ikke noe til uvær her!!! Men regna har det gjort! Øste båten i går - den er ikke selvlensende, og må nok gjøre det samme i dag!

    Håper massasjen bekom deg vel!

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg lå litt ekstra lenge våken i går kveld/natt og hørte på vinden som ulte. Fasinerende, men ikke spesielt hyggelig med slikt uvær når det er høysommer. Kanskje de gode sørlandssommerne er en saga blott?

    SvarSlett
  3. Det regnet her også, men ikke så mye som det hørtes ut for.
    Og den gode sørlandssommeren kommer nok igjen. Juni var fantastisk og det blir sikkert august også!
    ;-)

    SvarSlett
  4. Mens dere strevde med søvnen, så strevde jeg med å holde meg fast i bordet!!!!!! jeg var med fergen fra Hirtshals til Kristiansand, og det var bøst!!!!!!
    Alt seilte rundt, tallerkner knuste i hundretalls, Taxfree stengte og opnet ei mere, kanskje de hadde ei heil flaske igjen der inne men det var nok ikke mere. Tilslutt opplyste kapteinen at vi hadde seil i Orkan en del av veien :-). Rundt meg spydde og kreka di, men gud jeg er stolt, jeg beholdt maten og var i fin form da jeg kjørte i land sånn nærmere kl. 1 i natt.

    SvarSlett