søndag 1. mars 2009

Lest i det siste

Pike med perleøredobb, av Tracy Chevalier. Kom på norsk i 2003, mens jeg var utaskjærs. Fikk jo med meg at det var en av de jeg "måtte" lese, men et langt liv som bibliotekar har gitt meg periodevis allergi mot må-bøker. Like fullt, når jeg først finner dem fram, innser jeg jo hvor dumt det er å være trassig. Boka er nydelig!
Og så lærer man jo litt da, maleriet heter nemlig ikke det samme på norsk som i resten av verden.
Her er mye mer om Vermeer. OBS: Lenka tar lang tid å laste.
Her er omtalen fra museet der bildet henger. Åhh, jeg simpelthen elsker museumsdelen av nettet! Det var en åpenbaring da jeg fikk en demo i London i 1995? 1996? Jorun, hjelp!

Noen skal forresten få lov å klikke masse for meg en dag jeg får besøk! Denne typen sider tar jeg meg ikke råd til å se nøye på nå om dagen.

Så har jeg kost meg med Druer i danske haver, og må tilstå at jeg er enda mer sugen på druer enn før! Men hvor???

3 kommentarer:

  1. Den tror jeg at jeg må få lest.....når jeg er ferdig med Stieg Larsson. Hoppet like godt rett på jenta som lekte med ilden (det var den de hadde på flyplassen) og ble helt betatt.

    SvarSlett
  2. Jeg orker ikke lese - synd for det hadde jeg stor glede av før. Håper det blir bedre med den saken etter hvert.

    Vindruer har jeg hatt i drivhuset mitt i mange år. De frør seg og jeg må hvert år dra opp mange spirer. Min far fikk en for et par år siden og den vokser godt hos han - ikke i drivhus.
    Du kan få en om jeg har noen frøsådde i år - har ikke sjekka ennå. De er små, søte og blå - husker ikke sortsnavnet i farta.

    SvarSlett
  3. ellea: Er ikke de veldig skumle?
    Juni: Å, ja takk!!! Tar gjerne spire hvis det titter opp noe!
    Tror du lydbøker kunne være noe? Da slipper du å holde boka. Merker selv at bøker blir tunge hvis jeg ikke danderer dem riktig med sofaputer og slikt på strategiske steder. Burde vel fått meg et lesestativ av noe slag. Eller funnet meg en lydbok.
    Det har sikkert kommet mye nytt siden forrige raptus jeg hadde med dem. Husker jeg hulkegråt i bilen over Undsets Jenny, midt i et lyskryss i Drammen. Etter det slo jeg av før jeg kom inn i tettbygd strøk... ;-)

    SvarSlett