onsdag 4. mars 2009

Qi Gong

Mens jeg bodde på Gran Canaria, deltok jeg hver mandag på Qi Gong.
Det ene stedet vi praktiserte var på moloen ved ei strand, der bølgeslagene mot steinene blandet seg med pulsen min. Fantastisk energifylt sted! Det andre var på en luftig murplatting omkranset av bougainvillea, aloer, kanaridaddelpalmer og annet vakkert, og med utsikt over "halve øya" og langt til havs. Den siste var min favoritt, jeg fikk alltid et lite kick av tanken på at sørover er det ingen landkjenning før Sydpolen. DET er langt, det.
Her hjemme har jeg prøvd å praktisere alene. Var rimelig flink i høst, og føler meg egentlig i bedre form nå enn da. Nå har jeg ikke prøvd på lenge, og ble skikkelig sliten.
Det er smertefullt å banke ut "støv" av beina, og jeg måtte slutte halvveis da jeg banket ut av armene fordi jeg ikke greier å løfte og banke samtidig.
Nå prøver jeg å være fornøyd med å ha gjort de øvelsene jeg greide, men er sant og si litt betuttet over formen. Og enda litt mer over at jeg ikke helt skjønner hva notatene mine prøver å beskrive. For eksempel:
"Diagonal (gjelder beinstillingen, trur eg) - høyre hånd bak, venstre hånd v bryst, skubb med høyre (hånd), fei venstre (hånd) ned".
Husker at dette var en fantastisk øvelse der jeg kom lett inn i flyten, men nå butter det på flere punkter. Først og fremst hvilken vei diagonalen skulle gå med beina.

På pluss-siden er 20 situps! Så da mangler jeg bare 10 for å tangere februar!

3 kommentarer:

  1. Vel Qi-Gong øvelser kan jeg ikke hjelpe deg med! - kanskje Skigåing - men! ;-)

    I alle fall er det godt å lese at du er i farta, og jeg jubler over dine fremskritt udi situpser! Tror det ligger mye god "energi" i sterk mave og rygg! :-)

    Ellers holder jeg vinterferie denne uken! Dagsturer, ski og bading!

    SvarSlett
  2. Hei

    Har en cd med tai chi øvelser jeg kan dele med deg. Kan hende du trenger litt hjelp med øvelsene da, men håper jeg klarer det du ikke får til så bra og omvent.
    Vakre minner i beskrivelsen din. Hører bølgene og ser den flotte utsikten fra toppen ved Los Canarios. Trenger litt oppmykning etter over en uke med influensa nå.

    SvarSlett
  3. Bading, Harryford??? Sånn: Tok en runde på ski i lysløypa, og vrengte meg uti et usjenert tjern?

    Karin: Takk, så lenge det er lovlige filer vil jeg gjerne det! Godt du er bedre, har savnet deg!

    SvarSlett