søndag 1. mars 2009

Siste ukes litteraturkonsum

Her er det vanskelig å velge hvilken som er best, til det er bøkene for ulike. Men i alle fall:

Mikael Niemi, Populærmusikk fra Vittula. Oppvekstskildring fra Nord-Sverige på 60-tallet. Dette er gutta de fra Beatles neppe ville fått lov å leke med... Her er bien og blomsten ved tolvårsalderen brutalt byttet ut med hvilke jenter du ikke må innlate deg med fordi du egentlig er fetteren deres.
Jeg hørte min egen latter bli råere gjennom boka. Særlig fyllekulene var opphøyd til et eksotisk nivå!

Alice Hoffman, Elvekongen. Skrekkelig lenge siden jeg leste henne, og hvorfor det, kan man jo lure på. Alltid treffsikker, alltid små passuser som får meg til å stoppe og tenke. Fabelaktig håndtverk i personskildringene. Et hint av det uforklarlige, og likevel oppleves det helt logisk. (Litt sånn som det vakre, grønne håret til en av Allendes skikkelser.)
Hovedhistorien ble jo etterhvert grusom nok til å gå Fluenes herre en høy gang, men det var aldri snakk om å gå og legge seg før siste side var utlest...

Ellers fant jeg en oppskriftsbok med "lav GI" på Mammut, så den har jo også tatt litt tid. Og enda lenger tid vil det ta å finne ingrediensene. Banansjalottløk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar