lørdag 20. mars 2010

Mye skummelt om organdonasjon

El Pais bringer i dag en artikkel og video om Kina og organdonasjon - eller rettere organhandel.
Jeg skjønte ikke alt som stod i artikkelen, så jeg prøvde å google et par stikkord for å finne noe på norsk. Da kom jeg over en lang, tankevekkende bloggartikkel rundt Israel og organhandel. Åpenbart ikke pro-israelsk, men forfatteren virker kunnskapsrik.
Når jeg leser slikt, ønsker jeg at jeg hadde kunnskap nok til å vurdere sannhetsgehalten bedre selv. For er halvparten sant, er det mer enn ille nok. Både det som handler om organhandel og det som handler om ytringsfriheten.

Og hvis nå noen har tenkt å skaffe seg organdonasjonskort, men ikke har fått ut fingeren, kan dette kanskje bidra til at så skjer? Eller i alle fall at du sier fra til dine nærmeste om at du vil resirkuleres hvis du faktisk vil. Jo flere legale organer, jo færre fattige vil presses til å selge egne eller barnas. Enten det gjelder Brasil, Israel, Moldova, India eller Kina. Du kan faktisk bidra med sju organer - fra én kropp!

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here!

1 kommentar:

  1. Ja donorkort har jeg. Men det er alt for dårlig. Kun en tynn papirlapp. Det burde være en greie på for eksempel førerkortet.

    SvarSlett