søndag 7. mars 2010

Feriesysler

I skrivende stund er jeg i Badeland. I dag er badedrakten byttet ut med pc, jeg tok meg nok litt vann over hodet i går.

Vi har vært på kombinert-tur med mange ingredienser de siste dagene. Hyggelige restaurantbesøk med ymse familie, der maten på Friday’s var en høydare. Utropt til ny favoritt-restaurant, uten tvil. Selv om gubben og jeg spottet en karibisk med det lovende navnet Lemongrass fra et trikkevindu, og den skal utforskes hvis vi noen gang får en tur helt for oss selv.
Veslemor synes nok det aller morsomste var trikken, fulgt av Teknisk museum, og naturhistorisk til slutt. Skjønt latteren hørtes nok aller best sammen med favoritt-onkelen, da de hadde ”blåse-papiret-til-motsatt-side-av-bordet-konkurranse på Mr Hong. Der hadde matkvaliteten tapt  seg noen hakk, synes jeg? Litt lei meg for det.

Guttungen viste en ny interesse for geologi, og syntes  nok besøket på Tøyen ble litt snaut. Men siden Badeland var i andre enden av kjøreturen som fulgte, godtok han at vi tar det grundigere til sommeren. Og han er stor nok til å skjønne at nå er HAN blitt stor, mens Veslemor er seks og litt kjapp -  slik han selv var for noen år siden. Da hadde vi en” WEOW-den var tøff – WEEOOW – DEN var tøff – ÅÅWWEEEEOOOW – mammaseden!Kanvigånå?”-runde gjennom dinosaurene.

Helsemessig har det gått over all forventning. Jeg kjørte nesten en time i strekk uten å få vondt på motorveien, men burde nok ha spart litt på armene siden det er jeg som kjører i Oslo. Vi fikk hele rushet der, riktignok i best retning, men med rikelig clutch-og-gir-bruk likevel. Det var ikke akkurat optimalt, og burde nok vært fulgt av hvile i stedet for av vagling på ukomf stol og for høyt restaurantbord. Men så fikk jeg godt stell foran peisen noen timer seinere, da. Jeg bare ELSKER å booke inn på Ekeberg Peis & Snop.
Fredagen var div plikter, fulgt av en kortversjon av Teknisk museum. Kun Viten-senteret, der man kan trykke på ting…

 At NORSK teknisk museum bare følger OSLOS vinterferie er antakelig et budsjettspørsmål, men gir like fullt dårligere service for oss som faktisk ikke kan besøke byen når som helst. Så det var jeg lite imponert over. Det kunne i alle fall vært litt lenger åpent i butikken? Det hadde de vel tjent på?
Etter spennende leddbuss som ble høylytt kommentert,  var det tid for hyggelig restaurant og ny runde foran peisen. Litt spenning med den himla bilen som ikke starter når det er kaldt, men det kom seg til slutt.

I går ankom vi Quality i Langesund litt seint, men tidlig nok til at vi fikk badet ganske lenge. Og det er der armene mine ikke er friske NOK ennå. For man bruker faktisk armene ganske mye selv når man GÅR i et svømmebasseng. Dessuten kjørte jeg et godt stykke for å teste armene mer før vi kom fram, og det kunne jeg godt latt være. Men så lærte jeg litt av det også…

Mat på tur er jo et kapittel  for seg selv. Om det er gjær eller fin hvete som ikke er lurt, er jeg litt usikker på, men at hele kroppen blir vondere av den slags, begynner jeg å bli ganske overbevist om.

Det er jo et par ulike ting som er i sving, der. Fett i forhold til at jeg har tatt galleblæra. Vi spiser relativt magert hjemme, og jeg tenker for seint over feller som krem, puddinger, sauser osv. Våre sauser er jo buljong-baserte, ikke fløtebaserte, så jeg er ikke vant til at saus er ”farlig”. Lidelsen er langvarig, men helt smertefri. Bare uggen og kvalm, og da blir jeg litt kortpustet.

Sukker i forhold til gudene vet hva. Men det gir i alle fall mer muskelverk. Fruktose er bedre enn farin, men mest fordi jeg ikke er så glad i smaken, og derfor spiser mindre, tror jeg nok. Men det er fruktose jeg pleier å ha i kaffen hjemme. Har prøvd med stevia, men sliter med doseringen. Det blir emment uansett hvordan jeg snur og vender på det, synes jeg.

Til frokosten i dag bugnet det, men jeg hadde funnet et ekstra grovt brød og holdt meg til det. Aprikoser og svisker fant jeg også. Og litt nøtteblanding, litt pussig med salt nøtteblanding til frokost, men likevel. Det var lurt. Mindre lurt med is til kaffen nå i bade-pausen. Og apropos kaffe?! Hvordan kan kaffen i hotellets restaurant være perfekt, mens den er virkelig forj… inne i badelandet??? Det er ikke ofte det står igjen slanter i min kaffekopp…
Guttungen prøver å slå sin egen rekord i den kjempelange vannsklia. Han toucher innom i ny og ne for å fortelle meg om siste fartsrekord. Far og datter holder seg i den mindre sklia. Hun er snydens fornærmet for at hun ikke får ut på dypet uten en voksen. For hun kan jo  - nesten – svømme. Tror vi skal dra snart, vi har fremdeles middag hos svigermor igjen på programmet før vi vender nesa hjem mot det siste snøfallet. Blæh! Søs har visst måkt, og ære være henne for dét, men nå holder det virkelig med snø! Jeg vil ha VÅR!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar