lørdag 19. september 2009

Liljer og løk

Har bestemt meg for å ha liljene på verandaen neste år, og tenkte det var greit å ha dem i en verandakasse som skal stå på bakken. Men ser nå at det blir for lite jord, frostmessig, og sikkert ikke tungt nok i bunnen heller. Må nok finne noe dypere så de ikke fryser eller velter. Et annet problem er hva som er Barcelona og hva som er Grand Cru av de oppspiste stilkene og mer eller mindre store løkene...
Kanskje jeg kan sette dem i paprika-trauet? Det er i alle fall dypt nok, og paprika skal få bo inne neste år. Den er jo fremdeles ikke rød, stakkar!

Ellers har årets løkkjøp vært meget behersket, delvis på grunn av at det ligger en del oppgravd i boden som jeg ikke aner hvor jeg skal ha allerede.
Men en pose Narcissus poeticus, gammeldags pinselilje, fikk bli med hjem, og det samme fikk en hvit-med-litt-rosa tulipan. Orker ikke gå ut for å sjekke navnet akkurat nå. De skal i hver sin verandapotte. Mulig tulipanene blir julegave, men jeg er ikke helt sikker. Kjenner jeg har litt "lim på fingra"
;-)
Kan jo kjøpe en pose til? Noen som vil på shopping i morgen? Men da skal jeg jo bygge buer?
Nei, nå må jeg roe meg her!

Basunblomstspirene fått en delt skjebne. Én potte i vinduskarmen i stua, og to ute.

5 kommentarer:

  1. Løktid ja - skulle satt noen i potter på terrassen - men! - Får klare meg med "kepaløken" på kjøkkenet!

    Ellers ang Colin Archer - så er det, eller i alle fall var det, - jord - som i råtne planker, og årtiers guffe i bunn. Skiftet kjølbolter på den! Og siden vi er i "det grønne! Så var de, altså kjølboltene, tæret og hadde fasong som gulrøtter! Nok et skipsuttrykk!

    SvarSlett
  2. Gøy med løk, da! Alltid spennende å se hvordan det blir om våren! Og like spennende å se om man faktisk husker hva man har satt hvor! :-)

    Lar du pottene stå under åpen himmel, eller setter du dem under tak om vinteren?

    SvarSlett
  3. Harryford:
    :-0 Og jeg som trodde de stolte Svanene var impregnert på en eller annen gammel, mystisk måte... Har forresten lurt på å melde meg til TallShipsRaces til sommeren.

    Hanne: Tenker jeg dytter dem innerst i garasjen til de truer seg opp selv uten vann. Ellers spirer de i januar og fryser igjen, er jeg redd. Litt skeptisk til hvor frostsikker den ene potta er.
    Jeg har ellers fått våren 2008 som et evig kuldesjokk i plantehjertet...
    http://livligilunden.blogspot.com/2009/03/trstebilde.html
    ;-)

    SvarSlett
  4. Note to self:
    Tulipanen heter Montreaux, og skal være dobbel og tidlig...

    SvarSlett
  5. En note til to self... Basunblomstene som var inne fikk ikke vann bak gardinene da fyringssesongen brått tok helt av. Tørket helt.

    SvarSlett