onsdag 16. september 2009

Litt om det leste

Det sitter en veldig stille gutt like ved meg og later som om klokka ikke er slagen. Han har hoppet over fra Jon Ewos bok om Jeanne d'Arc til Reisen til det hellige land, med den begrunnelsen at "det e'kke mere krig i den andre...". Dessuten har han nok skjønt at det ikke vil gå bra til slutt med Jeanne, tenker jeg ;-)

Selv har jeg egentlig ikke tid til å sitte her, for jeg fikk hentet Dronningofferet av Hanne-Vibeke Holst fra biblioteket i dag. Men begynner jeg nå, så slipper jeg den neppe før de andre står opp i morgen - og det er jo litt dumt.

De siste par ukene har jeg fordypet meg helt i boka Nano! Ikke fordi jeg er så glup på sånt, eller skjønner alt forfatteren skriver, men den er bare så utrolig spennende! Framtida er rett rundt hjørnet, og den kommer til å endre oss langt mer radikalt enn internett gjorde, for å si det pent. Viktig for alle beslutningstakere - og for alle oss andre som vil mene noe om hvordan framtida bør formes. Fra helbredelse av sykdommer til vannrensing og energiproduksjon, det er mye som vil skje innen bare to til fem år. Og om tjue år? Tror jeg må få sett litt på hva slags innstilling de ulike partiene har til feltet.

Ellers tok jeg meg i å glede meg over at det kommer en ny niese eller nevø å lese Ludde for, her om dagen. Jeg sorterte i billedbøkene, og det var mye kjent der. Jeg var rimelig lei Ludde på tampen av Veslemors billedbok-periode, og hadde ikke trodd jeg skulle bli så sentimental... Men han er virkelig god.

1 kommentar:

  1. Sånn har jeg det også når jeg finner en bok jeg bare MÅ lese. Jeg leser døgnet rundt til jeg har fullført. Nå tør jeg ikke begynne på noe, har alt for mye pensum som jeg er nødt til å pløye igjennom.
    Ludde kjenner jeg ikke til, så mange av billedbøkene til jentene mine var på Islandsk, og det var det pappa'n som leste. Jeg pleide å fortelle historier fra da jeg var liten, eller om ting vi hadde opplevd sammen.

    SvarSlett